200 українських дитсадків уперше візьмуть участь у дослідженні якості освіти за методикою ECERS

200 українських дитсадків уперше візьмуть участь у дослідженні якості освіти за методикою ECERS

Вперше в Україні відбудеться оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за міжнародною методикою Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS-3). Дослідження пройде впродовж 2020-2021 років у 200 закладах дошкільної освіти, а методику отримають усі 16 тис закладів дошкілля. 

“Розвиток якісної та доступної дошкільної освіти є одним із пунктів Програми діяльності Уряду та пріоритетом для МОН, і оцінка якості дошкільної освіти за методикою ECERS є важливим кроком у цьому напрямі. Вперше в Україні для цього застосовується науково визнаний, ефективний інструмент, який уже багато років використовують у більш ніж тридцяти країнах. Ми розраховуємо, що до обговорення результатів дослідження долучаться педагоги-практики, батьки, науковці, управлінці, і спільний пошук успішних рішень сприятиме розвитку якісної освіти у кожному закладі дошкілля”, – зазначила заступниця Міністра освіти і науки Любомира Мандзій.

У 2020-2021 роках триватимуть пілотний та основний етапи дослідження. У межах цього процесу Український інститут розвитку освіти здійснить відбір національних експертів і проведе їхню підготовку. Експерти також пройдуть валідизацію сертифікованими тренерами Інституту ERSI (США) і зможуть здійснювати пілотний етап дослідження, а також готувати регіональних експертів для здійснення основного етапу дослідження. Впродовж 2020-2021 років УІРО планує підготувати близько 80 сертифікованих експертів.

“Формування державної політики щодо доцільності та пріоритетності системних змін в освітній галузі має ґрунтуватися на результатах авторитетних досліджень, зокрема міжнародних. УІРО випала велика честь і відповідальність уперше в Україні організувати проведення дослідження якості освітнього процесу в дошкіллі за міжнародною методикою ECERS. Сильною стороною цієї методики є її практичний характер – вона дасть змогу педагогам побачити сильні та слабкі сторони, можливості та ризики в освітньому процесі закладу дошкільної освіти, сприятиме професійному розвитку вихователів”, – наголосив директор Українського інституту розвитку освіти Вадим Карандій. 

Так, методикою ECERS зможуть скористатися:

  • заклади дошкільної освіти для рефлексії та визначення подальших цілей щодо поліпшення якості освітнього процесу;
  • органи управління, зокрема МОН, для узагальнення та аналізу висновків, прийняття управлінських рішень;
  • інституції незалежної оцінки якості освіти для експертизи і моніторингу якості дошкільної освіти в Україні загалом.

Шкали ECERS-3 можна також використовувати під час підготовки майбутніх педагогів, а також у процесі підвищення їхньої кваліфікації.

“Цей інструмент застосовується у світі вже понад 40 років, і його використання дозволить Україні стати частиною глобальної професійної спільноти фахівців з дошкілля. Це створить передумови для порозуміння між усіма зацікавленими сторонами, формування спільного бачення якості дошкільної освіти та ціннісних орієнтирів у її розвитку. Ми отримаємо надійні свідчення про якість реального освітнього процесу в закладах дошкілля. Ця доказова база стане підставою для формування відповідної освітньої політики, а одночасне зростання спроможності українського експертного середовища – запорукою успішного її втілення”, – повідомив заступник директора Команди підтримки реформ МОН Роман Шиян.

Важливо, що під час застосування методики ECERS-3 оцінюються не результати дітей, а те, що саме впливає на їхній розвиток, здоров’я і благополуччя – організація освітнього середовища, види навчально-пізнавальної діяльності, характер взаємодії між вихователями і дітьми, між самими дітьми, повсякденні практики особистого догляду. 

“Дошкільний розвиток та навчання є основою життєвого шляху дитини. Саме тому підтримка МОН у забезпеченні якісної дошкільної освіти є одним з пріоритетів діяльності ЮНІСЕФ. Дошкільні послуги повинні бути доступними та інклюзивними для всіх дітей, включаючи дітей вразливих категорій. Крім того, покращення системи підвищення кваліфікації вихователів, розроблення відповідних навчальних програм, а також розбудова системи моніторингу та оцінки на національному рівні залишаються вкрай важливими аспектами для створення безпечного та дружнього до дитини навчального середовища. Участь України у дослідженні ECERS є кроком вперед на шляху до підвищення якості дошкільної освіти”, – повідомила заступниця голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні Лора Білл.

Довідково.

Перший варіант оцінювання ECERS був створений 1980 року в США за авторства Тельми Гармс та Річарда М. Кліффорда. Вони ж заснували Інститут оцінювання середовища раннього дитинства. Методика регулярно оновлюється та доповнюється, зокрема перевиданнями ECERS-R та ECERS-3. 

Завдяки практичному змістові та форматові ECERS застосовують у дослідженнях якості освіти у США, Великій Британії, Італії, Швеції, Німеччині, Португалії, Іспанії, Ісландії, Норвегії, Південній Кореї, Фінляндії.

Проведення цього дослідження в Україні передбачає програма діяльності Кабінету Міністрів, затверджена 12 червня 2020 року. Ініціатива проведення дослідження належить МОН, процес забезпечує Український інститут розвитку освіти. Проєкт відбувається у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та за підтримки ЮНІСЕФ.

За матеріалами Міністерства освіти і науки України