«Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації

«Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Добірка ігор, вправ та цікавих ідей, які стануть у пригоді вчителю протягом дев’ятнадцятого навчального тижня у Новій українській школі.

Кожна людина має схильність до досліджень. Ми постійно сумніваємося, знаходимо нові варіанти вирішення проблем, намагаємося зробити своє життя максимально комфортним. І саме завдяки дослідникам та винахідникам живемо у такому розвиненому світі.

Для того, щоб першачки змогли максимально розкрити свій дослідницький потенціал, Модельна навчальна програма присвячує цей тиждень розгляду питань, пов’язаних із експерементами та винаходами.

Бесіда «Хто такий дослідник»

Першачки уже мають уявлення про світ, що їх оточує. Можливо, вони ще не зможуть сформулювати хоча б приблизне визначення поняття «дослідник». Але більшість із них уже не раз досліджували навколишнє середовище: вимірювали глибину калюжі, куштували сніжинки, перевіряли фізичні властивості манної каші. Тож поговоріть із учнями про дослідників. Запитайте дітлахів про таке:

  • Як ви гадаєте, що таке дослідження?
  • Хто здійснює дослідження та навіщо це потрібно?
  • Як ви думаєте, що відчуває дослідник під час дослідження? Які його емоції під час успіху/невдачі?
  • Чим важливі дослідження? Яка від них користь для нас?
  • Уявіть, що ви дослідник. Що саме ви б хотіли вивчати?

Вікторина «Що досліджує вчений»

Допоможіть дітлахам проявити свою креативність. Покажіть їм малюнки, на яких зображені дослідники. Попросіть учнів відгадати, які предмети та явища вивчають персонажі. Можливо, діти навіть скажуть, які назви мають професії цих людей.

Археолог досліджує історію за предметами минулого

Фізик досліджує закони природи та властирості різних речовин

Хімік досліджує склад речовин та їхні властивості

Ботанік досліджує рослини

Геолог досліджує нашу планету та копалини

Комплекс вправ та експериментів «Досліджуємо навколишній світ!»

Вправа «На дотик»

Підготуйте: вирізані з картону фігурки тварин (пташки, песика, зайчика, їжачка тощо) та пов’язку для очей.

Хід досліду. Запропонуйте дітям перевірити свою вправність у розпізнаванні предметів на дотик. Зав’яжіть одному з учнів очі та дайте фігурку. Нехай школяр спробує впізнати її. Заберіть фігурку та розв’яжіть дитині очі.

Висновки. Попросіть дитину з пам’яті намалювати на дошці предмет, який вона тримала. Усі разом діти можуть оцінити, наскільки зображення схоже на оригінал.

Дослід «Сила дерева – у корені»

Підготуйте: відро/коробку з піском, муляж дерева з корінням та без нього.

Хід досліду. Візьміть посудину з піском та помістіть у неї дерево без коріння. Запропонуйте усім, хто бажає, разом дмухнути на нього, імітуючи силу вітру. Дерево впаде або сильно похилиться. Повторіть процес із деревом, яке має коріння. Зверніть увагу дітей на те, що друге дерево було значно стійкішим.

Висновки. Попросіть дітей проаналізувати дослід та зробити висновок щодо того, яке значення для дерева має коріння.

Дослід «Берестяна грамота»

Підготуйте: кору берези, кору клена та ємність з водою.

Хід досліду. Запропонуйте дітям добре роздивитися обидва зразки кори та розім’яти їх руками. Хай учні розкажуть, що вони відчули та чи побачили якусь різницю. Помістіть кору у ємність із водою та зачекайте кілька хвилин (займіться іншими вправами тощо). Запропонуйте дітям вийняти кору та перевірити, чи вона змінилася.

Висновки. Діти побачать, що кора берези не розмокла, а клена – почала ламатися. Це відбувається через те, що «шкіра» берези не пропускає воду і не гниє. Завдяки цій властивості наші предки писали саме на такій корі (бересті) понад тисячу років тому! Попросіть учнів  висловити власні ідеї щодо того, як ще можна використати такі якості кори берези.

Гра «Світ винаходів»

Перш за все, розкажіть першачкам про винаходи та винахідників. Варто пов’язати цю тему з досвідом вивчення досліджень та дослідників. Розкажіть, що людина завжди прагнула покращити своє життя, створюючи різні винаходи. Наведіть приклад одного з найдавніших і найважливіших винаходів людства – колеса.

Дайте завдання назвати будь-які винаходи і пояснити навіщо вони нам потрібні. Запропонуйте дітям подумати, чи хотіли б вони стати винахідниками. Нагадайте їм про важливість дотримання техніки безпеки під час створення винаходів.

Вікторина «Так це ж винахід!»

Першачки уже не раз працювали з анаграмами. Запропонуйте їм відгадати назви винаходів:

  • КОЕЛСО (колесо)
  • ОМЛОКОТ (молоток)
  • ВОНЕЧ (човен)
  • УКЛ (лук)
  • ВАМОТОБІЛЬ (автомобіль)
  • ЛЕТЕНОФ (телефон)
  • ЧРУАК (ручка)
  • АПРІП (папір)
  • АШКЧА (чашка)

Називаючи слова, учні мають пояснити призначення винаходів та сказати, як саме вони покращують наше життя.

Вправа «Юні винахідники»

Пазли та конструктори – це чудові інструменти для того, щоб пояснити дітям принцип створення винаходів. І нехай першачки уявлять себе конструкторами – людьми, які втілюють у життя ідеї винахідників (розкажіть, що зазвичай винахідники самостійно конструюють свої проекти).

Підготуйте кілька нескладних пазлів, які б зображували різні винаходи. Можна навіть роздрукувати фото чи малюнки предметів, наклеїти їх на картон та розрізати. Складність визначте на власний розсуд.

Додатково можна запитати дітей про таке:

  • Скільки винаходів ви бачите на зображенні?
  • Який із винаходів може бути найдавнішим?
  • Яке значення має цей винахід для нашого життя?

Мозковий штурм «Дорога винаходу»

Пограйте з дітьми у винахідників. Нехай вони оберуть якийсь предмет із класного приміщення (дошку, люстру, вікно, карту, ручку тощо). Учні мають пропонувати будь-які ідеї, які допоможуть розкрити такі питання:

  • Яка можлива історія створення винаходу (будь-які версії)?
  • Назвіть аналогії: предмети та явища, які за формою і функціями схожі на обраний винахід.
  • Пояснити призначення цього предмету та його значення саме для нас.
  • Запропонувати власний винахід, який може замінити звичний предмет.

Винаходи власноруч

Допоможіть дітям відтворити винаходи зі звичайних речей.

Із пластиліну:

Із паперу:

Із олівців, ниток та канцелярських скріпок:

Поясніть першачкам, що винаходи будуть створюватись доти, доки людина розвиватиме власну фантазію. Запропонуйте учням створити з підручних засобів власні витвори та пояснити, як вони зможуть покращити наше життя.

Мультфільми про дослідників та винахідників

Покажіть першачкам мультфільми про дослідників та винахідників. Наприклад, мультиплікаційний фільм «Расті-механік» чудово підійде для ознайомлення учнів з механікою та створенням неймовірних винаходів. Головний герой – хлопчик-винахідник, який разом з подругою Рубі та командою роботів постійно створюють цікаві та необхідні винаходи.

Додаткові матеріали до дев’ятнадцятого тижня НУШ з Бібліотеки «На Урок»

Тема: Стіна слів до 19 тематичного тижня «Ми – дослідники. Ми – винахідники»  

Автор: Загородна Катерина Анатоліївна

Про матеріал: Стіна слів ознайомить учнів з основними поняттями та визначеннями, які стосуються теми 19 тижня Нової української школи. Добірка яскравих та змістовних ілюстрацій допоможе дітям успішно засвоїти нову інформацію.


Тема: Тиждень 19. Тема тижня: «Ми – дослідники. Ми – винахідники»

Автор: Загородна Катерина Анатоліївна

Про матеріал: Розробка допоможе вчителю ознайомити учнів із головними проблемними запитаннями за темою, які вони будуть вивчати протягом 19 тижня НУШ. Яскраві та дотепні зображення обов’язково активізують увагу дітлахів та спрямують їх на продуктивну роботу.


Тема: Методичні рекомендації «НУШ. Тиждень 19. Ми – дослідники. Ми – винахідники»

Автор: Повірена Валентина Олександрівна

Про матеріал: Рекомендації містять описи найпростіших дослідів із водою, повітрям і рослинами. Завдяки цим експериментам першачки зможуть на власні очі побачити, що таке дослідницька робота.

За матеріалами сайту На урок

28-01-2019