пл. Народна, 4, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88008
depon@carpathia.gov.ua

Всеукраїнська нарада „Підсумки розвитку дошкільної освіти у 2018 році. Актуальні питання діяльності закладів дошкільної освіти та обговорення плану роботи на 2019 рік”

Всеукраїнська нарада „Підсумки розвитку дошкільної освіти у 2018 році. Актуальні питання діяльності закладів дошкільної освіти та обговорення плану роботи на 2019 рік”

 6 грудня 2018 року у Міністерстві освіти і науки України  відбулась Всеукраїнська нарада з питань розвитку дошкільної освіти у 2018 році та розглядались актуальні питання діяльності закладів дошкільної освіти, обговорення плану роботи на 2019 рік.
У роботі наради  взяли участь головні спеціалісти департаментів, управлінь освіти і науки обласних адміністрацій, методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти та академій неперервної педагогічної освіти з усіх регіонів України.
Відкрив та привітав учасників Всеукраїнської наради Хобзей Павло Кузьмович, заступник Міністра освіти і науки України..
Учасникам наради було презентовано пілотний проект Міжнародне дослідження якості дошкільної освіти”, в якому беруть участь 11 країн Європи. В Україні братимуть участь у дослідженні 50 закладів дошкільної освіти. Метою дослідження є моніторинг стану розвивального середовища, впровадження сучасних інноваційних технологій в освітній процес, забезпечення запитів батьків у наданні якісної дошкільної освіти дітям в європейських закладах дошкільної освіти. Координаторами проекту в Україні є Шиян Роман Богданович, заступник директора ДНУ „Інститут модернізації змісту освіти”, Софій Наталія Зіновіївна – доцент кафедри педагогіки, управління та адміністрування Університету менеджменту освіти НАПН України. Дослідження проводитимуть Київський міжнародний інститут соціології, ЮНІСЕФ та ВГО Асоціація працівників дошкільної освітидо кінця 2018 року.
Про діяльність закладів дошкільної освіти в 2018 році доповідала Нерянова Світлана Іванівна, в.о. начальника відділу дошкільної освіти МОН. Звернула увагу на розвиток мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття  дошкільної освіти; зокрема організацію інклюзивних груп для соціалізації дітей з особливими освітніми потребами; проаналізувала виконання постанови КМ щодо створення додаткових  місць в закладах
освіти для дітей дошкільного віку; забезпечення педагогічними кадрами в Україні. Світлана Нерянова акцентувала увагу на прийнятих у 2018 році  нормативно-правових актах, інструктивно-методичних листах щодо належної діяльності закладів дошкільної освіти, відмітила актуальні проблеми діяльності закладів дошкільної освіти:

- недостатнє фінансування закладів дошкільної освіти (фінансуються з місцевих бюджетів);

- невідповідність мережі закладів дошкільної освіти потребам населення (39 тисяч дітей в Україні стоять у черзі на влаштування до дитячих садків);

- переповнені групи (на 100 місцях виховується 112 дітей);

- низька заробітна плата педагогів і технічного персоналу (найнижча в освітній галузі);

- реорганізація і закриття  закладів дошкільної освіти в ОТГ спричиняє соціальне напруження;

- складність у відкритті інклюзивних груп у сільських дитячих садках (недостатність фінансування, відсутність фахівців);

- діти з віддалених сіл не мають змоги отримати якісну дошкільну освіту в умовах освітнього закладу або за допомогою фахівців;

- недостатня кількість санаторних, спеціальних та інклюзивних груп в сільській місцевості.

Учасники наради взяли участь в обговоренні плану роботи відділу дошкільної освіти МОН на 2019 рік:

  1. Забезпечення дітей місцями відповідно до потреби.
  2. Підвищення якості дошкільної освіти у контексті освіти для сталого розвитку. 
  3. Вивчення досвіду щодо створення центрів ранньої допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
  4. Нові підходи співпраці закладу дошкільної освіти та батьків вихованців.
  5. Підготувати наказ МОН щодо медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням в закладах дошкільної освіти.
  6. Проведення Всеукраїнських семінарів на тему:

«Фінансова грамота в закладах дошкільної освіти» (Миколаївська область)

«Сучасні підходи до формування здоров’язбережувальної компетенції дитини дошкільного віку» (Сумська область)

Про результати експериментально-дослідної роботи в закладах дошкільної освіти виступала Гавриш Наталія Василівна, провідний науковий співпробітник лабораторії дошкільного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор. Відмічено, що в Україні завершено два дослідно-експериментальні проекти: „Формування світогляду дошкільників засобами художнього слова
в інтегрованому просторі дошкільного навчального закладу”, Формування у дошкільників економічно-, екологічно- та соціально доцільної поведінки на основі впровадження курсу Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку. Апробовані та напрацьовані методичні рекомендації, навчально-дидактичні посібники, засоби, розроблені технології для впровадження в освітній процес з дітьми дошкільного віку та підвищення якості дошкільної освіти заслуговують на поширення в усіх закладах України, не тільки в тих областях, які брали участь в експериментально-дослідній роботі. Методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти запропонували створити електронну платформу методичного забезпечення експериментально-дослідної роботи на сайті  ДНУ „Інститут модернізації змісту освіти” для використання педагогами в роботі.
Голова правління ВГО „Асоціація працівників дошкільної освіти” Ніна Омельяненко звернула увагу присутніх на автономну діяльність закладів дошкільної освіти. Відмітила доповідачка про складнощі, з якими зіткнулися керівники:

  • Відсутність повноважень приймати на роботу бухгалтерів;
  • Недостатність знань складання кошторисів, відкриття фінансових рахунків, звітності, асигнувань;
  • Ведення ділової документації, розміщення інформації на сайтах ЗДО, створення освітньої програми розвитку закладу;
  • Кадрова самостійність, оплата праці, атестація робочих місць;
  • Робота з батьками та громадськістю тощо.

Запропонувала організувати у різних областях управлінські методичні сесії з ведення ділової документації, створення інформаційного ресурсу ознайомлення з нормативними документами та новинками педагогічних технологій в дошкільній освіті.
На нараді розглядались питання алгоритму складання індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.11.18 р. № 1/9-691 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти». Новосад Валентина Євгенівна, головний спеціаліст відділу інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів  підкреслила що індивідуальна програма розвитку це документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.
Олена Іванівна Швачова, головний спеціаліст відділу освіти проаналізувала звернення громадян до Міністерства з питань дошкільної освіти, зокрема, це атестація педагогічних працівників (не присвоєння кваліфікаційних категорій, педагогам без відповідної фахової освіти); святкування новорічних свят та розваг з участю Діда Мороза; застосування психологічного тиску на педагогів та дітей; збір благодійних внесків тощо.

10-12-2018