На шляху до інклюзії

На шляху до інклюзії

27-28 березня 2019 року на базі ЗОШ І-ІІІ ступенів №10 проходив семінар-практикум ,,На шляху до інклюзії”, в якому взяли участь керівники, заступники керівників, вихователі-методисти закладів освіти міста Ужгорода. Відкрила семінар-практикум начальник управління освіти Ужгородської міської ради Наталія Мухомедьянова, яка наголосила на важливості розвитку інклюзивної освіти, закликала учасників до плідної та конструктивної роботи. Заступник начальника управління освіти Марина Пуківська відмітила, що інклюзія сьогодні – це створення універсального середовища для розвитку усіх дітей без винятку. Адже кожна дитина має комфортно почувати себе в учнівському колективі, мати можливість навчатися і розвиватися. Наголосила, що з кожним роком кількість інклюзивних класів збільшується, навела статистичні дані. У Концепції ,,Нова українська школа” вже закладено й принципи інклюзії. Особистісно орієнтоване навчання, індивідуальний підхід до кожної дитини, педагогіка партнерства – це повинно бути середовище, де усі зможуть розвиватися в рівних умовах.
Про нормативно-правові аспекти організації інклюзивного навчання у закладах освіти говорила О. Гаяш, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичної реабілітації УжНУ. Вона пояснила учасникам понятійно-термінологічні визначення інклюзії, інклюзивної освіти. Докладно розглянула законодавчо-нормативну базу з питань інклюзивного навчання, на яку повинні спиратися керівники закладів. Також розповіла про умови запровадження інклюзивного навчання, в тому числі наявність відповідних кадрів, пояснила завдання і функції кожного з них. Наголосила на важливості взаємодії усіх ланок. Крім того, підготувала для учасників детальну інформацію про модель впровадження інклюзивної освіти, умови та порядок організації, створення інклюзивного освітнього середовища.
Методист центру практичної психології і соціальної роботи О. Патраманська представила учасникам свій досвід роботи в закладі з інклюзивним навчанням. Вона, зокрема, розповіла про основні завдання психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, розглянула основні напрямки. Назвала алгоритм діяльності практичного психолога і зауважила, що психологічний супровід – цілісна діяльність, командна взаємодія усіх фахівців.
А. Томей, керівник центру практичної психології і соціальної роботи розповіла присутнім про роботу психолога в закладі дошкільної освіти, де функціонують інклюзивні групи. Зокрема, вона наголосила на важливості роботи психолога з усіма учасниками освітнього процесу. Не менш важливою є робота з педагогами, психологічна просвіта - формування толерантного ставлення до впровадження інклюзивної освіти, адекватного ставлення до дітей з порушеннями розвитку та їхніх родин. Розповіла про форми і методи роботи психолога з педагогами.
У практичній частині методист методичного кабінету управління О. Павлючок-Гогерчак та керівник ІРЦ І. Кремінська підготували практичні завдання. Учасники працювали в двох групах, в одній вони складали алгоритм дій керівника закладу освіти щодо організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами, а в другій – індивідуальні програми розвитку. Учасники покроково виконали обидва завдання. Присутні плідно працювали, вели діалог, активно задавали питання, цікавилися порядком упровадження інклюзивного навчання в закладах освіти, ділилися досвідом, особливо ті учасники, які працюють в закладах, де вже діють інклюзивні класи і групи, висловлювали ідеї та розповідали про труднощі, які виникають в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, отримали фахові рекомендації.
На завершення учасники поділилися своїми враженнями від участі у семінарі-практикумі: написали на паперових долонях різного кольору, що їм сподобалось, що здивувало, чого бракувало, над чим задумались і що використають, в результаті утворилось різнокольорове сонечко з емоцій, думок і вражень учасників.
При підбитті підсумків присутні наголосили на важливості таких зустрічей, оскільки питання впровадження інклюзивного навчання є на сьогодні надзвичайно актуальним. Проводячи такі зустрічі, учасники мають змогу поділитися своїми ідеями, досягненнями і проблемами на шляху до впровадження інклюзивної освіти, а також спільними зусиллями спробувати їх вирішити.

За матеріалами управління освіти Ужгородської міської ради