Від нових ідей – до нових можливостей: педагогічний маніфест впровадження технології розвитку критичного мислення у закладах освіти Великоберезнянського району

Від нових ідей – до нових можливостей: педагогічний маніфест впровадження технології розвитку критичного мислення у закладах освіти Великоберезнянського району

Критичне мислення – це те, про що зараз говорять усі. Адже здатність критично мислити розглядається як необхідна навичка і життєво важливий ресурс сучасної людини. Вміти орієнтуватися в інформації, аналізувати та застосовувати її, приймати зважені рішення – це нині важливо як для дітей, так і для дорослих. Крім того, більш активне навчання, яке б дозволяло учням краще вчитися та виховувало їх більш творчими – актуальне завдання нової української школи.
Зважаючи на те, що цінність навичок критичного мислення тільки зростає, опрацюванню педагогічного інструментарію технології розвитку критичного мислення (ТРКМ)  відводиться чільне місце при плануванні методичних заходів з педагогічними працівниками Великоберезнянського району.
Початок роботи над цією проблемою покладено три роки тому після детального опрацювання книги групи американських вчителів та педагогів „Читання і письмо для критичного мислення”. Проте під час проведення методичних заходів очевидною стала необхідність  набуття практичних вмінь і навичок для успішного навчання методам і прийомам критичного мислення. Працівники методичного кабінету взяли участь у тренінгах професійного розвитку, що проводяться освітньою платформою „Критичне мислення” під керівництвом О.Пометун. Наступним етапом роботи стали практикуми методистів і зацікавлених груп педагогів: вчилися ставити запитання, відрізняти факти від думок, аргументувати, аналізувати інформацію. А також опрацьовували методи навчання дорослих, розробляли конспекти тренінгів. Поступово, крок за кроком на засіданнях методичних об’єднань учителів-предметників було розглянуто алгоритм організації та планування базових уроків; освоєно набір методів та прийомів для різних етапів уроку;  розроблено тренувальні завдання з предметів суспільно-гуманітарного, природничо-математичного циклів, на прикладі навчального матеріалу вивчалися методи і прийоми кооперативного навчання, графічні організатори. Значну роль в здатності критично мислити відіграють емоції, тому неабияка увага приділялась розвитку емоційного інтелекту. Під час методичних занять з учителями  обов’язково знаходили час для креативу, адже вміння генерувати нові ідеї та критично їх осмислювати – чи не основний показник успішності людини.
Паралельно було розпочато роботу творчої групи учителів історії та географії, фокус-групи учителів хімії та біології, фізики. З початком реформи Нової української школи запрацювала система тренінгів з учителями початкових класів. Фахівцями методичного кабінету надається перевага інтерактивним формам  роботи: воркшопи, тренінги, нетворкінги, педагогічні студії, освітні сесії. Адже нестандартні підходи викликають більшу зацікавленість, активізують діяльність, дозволяють змінювати стереотипи. Робота спрямовується на досягнення очікуваного результату – щоб педагоги намагалися вирішувати проблеми сучасного уроку за допомогою нових способів та змінювати підхід до організації освітнього процесу.
Сьогодні можемо констатувати неабиякий інтерес до технологій критичного мислення, наявність численної групи педагогів, які мають ґрунтовні знання, набули досвіду, друкуються у фахових журналах,  виявляють бажання до творчості та руху вперед.

За матеріалами відділу освіти Великоберезнянської райдержадміністрації