Коли запрошений у гості, де є дітлахи, не так просто зорієнтуватися, що їм презентувати. Коли вже можна дарувати самокати? У якому віці лялька викликає вже не радість, а ніяковість? Про все це розповіла «Освіторії» дитячий психолог Юлія Борісова. Вона радить орієнтуватися на надзавдання кожного періоду, на те, ким стає дитина.
Малюкам такого віку важливий сенсорний досвід. Подарунком стане все, що нявкає, деренчить та кружляє перед очима. Пам’ятайте, що більшість часу дитинка ще проводить у горизонтальному положенні, а також що на подробиці та нюанси ще не звертає уваги. І як не хочеться подарувати щось чарівне, яскраві кольори в цьому віці можуть негативно вплинути на зір. Якщо іграшку має тримати дитина, зверніть увагу, щоб її зручно було утримувати маленьким долонькам. Адже важливо розвивати хапальні рухи, а якщо виникають труднощі, немовля може зменшити зусилля.
Що дарувати?
Сенс цього періоду — навчитися керувати тілом. Дитина повзає, сидить, встає, вчиться маніпулювати предметами (хай ще не за призначенням) і опановує лише найпростіші рухи. Тож уся ця «світломузика» поступається подарункам, де щось можна натискати, витягувати, пересувати. І навіть книжки нині не стільки для того, щоб їх слухати, скільки щоб вчитися перегортати сторінки.
Що дарувати?
Ходити — це так важливо, що більшість інтересів малюка пов’язана саме зі способами пересування. Даруйте те, що можна тягнути або штовхати — не прогадаєте! Але й володіти руками дитина починає більш деталізовано. Дівчатка в цьому віці починають шукати об’єкти піклування. Але іграшка має бути невеличка, щоб було зручно її утримувати, функціональна: можна разом поплавати у ванні, поїсти, поспати. А найголовніший елемент: ляльковий візочок, щоб знов-таки вчитися ходити і бігати, спираючись на нього.
Що дарувати?
Що цей предмет може? Навіщо він? Як зробити так само, як дорослий? Ось що хвилює дитину в цьому віці. Тож слід дарувати все, що розширює уявлення про побут та звичайні щоденні явища. Речі мають нагадувати справжні. Адже дитина вивчає еталони: ваги, об’єму, кольору. Чайник зі звуком води, що кипить, набагато кращий, ніж той, що грає пісеньку. Зелені зайці та сині песики лише збивають з пантелику. Тож м’які іграшки мають бути реалістичних кольорів та розмірів (не слід дарувати слоника та мишку, що більша за нього).
Що дарувати?
Прокидається фантазія та «мавпування». Тепер дитині мало вміти вмикати чайник та мікрохвильовку. Вона хоче «готувати обід» та копіювати всю мамину поведінку. Утім, цікавість більше не обмежується родиною — хочеться приміряти ролі всіх фахівців, яких доводиться зустрічати. Дрібні елементи більше не проблема: до рота іменинник їх не потягне, а деталізації радітиме.
Що дарувати?
Якщо до цього віку більшість дітей радіє більш-менш однаковим іграшкам, відтепер усе стає дуже індивідуальним. Мультгерої захоплюють серця. Хтось хоче бачити на своєму одязі, сумці, у книжках та на іграшковій поличці лише «щенячий патруль», а хтось — поні та єдинорогів. Ігри стають тривалими та сюжетними, одна ситуація перетікає в іншу. Замість поїздки потягом — збирання речей, поїздка на море, потім розміщення в готелі, час на пляжі, екскурсії, відвідування гостей, повернення додому. Дитина може грати за кількох персонажів, при цьому вони сперечаються, сваряться, миряться. Дівчата цікавляться бебіборнами, якими можна реалістично опікуватися, немов немовлятами, а дехто ще й «дорослими дівчатами» на кшталт Barbie.
Що дарувати?
Частині дітей подобається грати в школу, бо не терпиться стати дорослішим. Але якщо таких уподобань немає, батьки все одно будуть вдячні за подарунки, пов’язані з підготовкою до школи. Також на новий рівень виходять сюжетні ігри: дитина не просто відтворює їх за мотивами фільмів чи книжок, а творчо вигадує цілі «серіали». Це може бути життя лялькової родини (а то і кількох поколінь), реалії цілого містечка та стосунки між мешканцями, війни між вигаданими істотами, мандри, пригоди в різних частинах світу та на інших планетах.
Що дарувати?
У школі життя змінюється, але це не означає, що про іграшки забувають. Є «улюбленці», яких тягають до класу в ранцях, є колекції, якими приємно хвалитися перед однолітками. Гра у фігурки поступово переходить у фантазування, вигадування історій, для яких не потрібні реальні предмети. Ігри можуть перейти у віртуальну реальність. У цей час є ризик підсісти на гаджети, але є і чимало можливостей, які вони в цьому віці дарують.
Що дарувати?
Якщо після цього віку хтось і грається, дарувати іграшки вже стає незручно. Але окрім звичайних іграшок є світ настільних ігор.
Що дарувати?
За матеріалами сайту Освіторія