Організація дистанційного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти

Під час запровадження протиепідемічних заходів в області здійснено заходи для забезпечення освітнього процесу, зокрема, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ЗП(ПТ)О) за допомогою дистанційних технологій. Так, проведено анкетування готовності педагогів та здобувачів освіти до роботи в дистанційному режимі, підготовлено методичні рекомендації для організації дистанційного навчання у ЗП(ПТ)О; організовано навчання педагогічних працівників для роботи з онлайн сервісами в рамках обласної Школи ІТ-компетентності при Навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти у Закарпатській області (далі – НМЦ ПТО у Закарпатській області). У закладах професійної (професійно-технічної) освіти області здобувачі освіти навчалися користуватися онлайн сервісами, мобільними додатками для дистанційного навчання на уроках предметів  „Інформатика”, „Інформаційні технології”; на веб сайтах створено окремі сторінки „Дистанційне навчання”, „Навчаємось дистанційно”, „Кабінет дистанційного навчання”, де розміщено інформацію для здобувачів освіти, батьків про опрацювання навчального матеріалу, посилання на онлайн ресурси, відеоролики, завантажено методичні розробки уроків тощо.

 Для проведення уроків теоретичної підготовки, окремих уроків виробничого навчання використовуються Google Classroom, для проведення відеоконференцій – Zoom, Prometheus, а також ресурси і можливості YouTube та Facebook. Педагоги використовують власні блоги. Для зворотного зв’язку із здобувачами освіти ефективними є форми online спілкування (Skype, Viber, WhatsApp), використання онлайн ресурсів у розрізі професій, навчальних предметів, розміщених на вебсайті Міністерства освіти і науки України, в електронній бібліотеці, електронних навчально-методичних комплексах на                вебсайті НМЦ ПТО у Закарпатській області. Забезпечено також розробку та використання навчальної літератури професійного спрямування, відеоуроків, презентацій, майстер-класів із професійної підготовки педагогічними працівниками для використання під час дистанційного навчання.  Для усвідомлення важливості сприяння виконанню учнем освітньої програми та досягнення передбачених результатів організовано системну роботу з батьками та особами, яка їх замінюють.

За станом на 01.10.2020 у ЗП(ПТ)О області навчається 262 учні                       (156 хлопців і 106 дівчат) з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з інклюзією – 17 осіб (16 хлопців, 1 дівчина), 47 (27 хлопців і 20 дівчат) осіб з обмеженими фізичними можливостями , а також 100 учнів освіти з малозабезпечених сімей, а також здобувачі, які мають статус „гірських”.

У закладах освіти створено умови для організації професійної освіти, у тому числі для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб, що потрапили у складні життєві ситуації, які не мали доступу до сучасних технологій. У гуртожитках створено спеціальні кімнати, оснащені комп’ютерною технікою, забезпечено доступ до Інтернету та проведення консультацій вихователями, педагогами.

Керуючись наказом Міністерства освіти і науки України від 16.03.2020                              № 406 у кожному ЗП(ПТ)О області керівником видано наказ про роботу закладу під час карантину, яким встановлено режим роботи працівників і запроваджено гнучкий графік роботи. Технічний персонал переведено в режим чергування. Педагогічні працівники працювали відповідно до індивідуальних планів самоосвіти.  Для якісної організації професійно-практичної підготовки змінено графік освітнього процесу.

У Закарпатському машинобудівному технікумі (Закарпатському політехнічному фаховому коледжі) для організації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання здійснено такі заходи: внесено зміни до графіка освітнього процесу; створено вкладку „Дистанційне навчання” на WEB cайті закладу освіти та забезпечено розміщення інформації; викладачами використовуються ресурси електронних комунікацій Viber, Facebook, Skype, освітні WEB-ресурси: онлайн-курси, зокрема, відеоуроки на Prometheus, EdEra, edX, YouTube, а також безкоштовна платформа дистанційного навчання CLASSROOM.GOOGLE.COM та інші інтернет-ресурси; педагогічними працівникам підготовлено методичне забезпечення, адаптоване для дистанційного навчання. Проведення онлайн лекцій, конференцій здійснювалося в програмних середовищах ZOOM, ATutor. Для забезпечення якісного проведення занять в дистанційному режимі та їх контролю запроваджено веб-орієнтовану систему керування навчанням ATutor на базі Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя. Зазначений програмний продукт дозволяє створювати та переносити навчальні матеріали та запускати свої онлайн-курси, створювати і керувати тестами для оцінювання знань студентів у середовищі ATutor на платформі Всеосвіта, забезпечувати контроль за провадженням освітнього процесу. Для налагодження комунікації через файлообмінник Google Disk між викладачами та студентами створено електронні поштові скриньки на платформі gmail.com (e-mail).  Для налагодження зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу, реагування на їх запити, звернення наставників академічних груп налагоджено комунікації зі студентами та викладачами-предметниками через засоби електронного та мобільного зв’язку, створено відповідні електронні скриньки студентів та академічних груп на платформі gmail.com (e-mail), Viber-групи академічних груп, Facebook групи, встановлено Skype контакти.

В умовах карантину для працівників закладу запроваджено гнучкий режим роботи, поєднано очну та дистанційну форми навчання. Розроблено плани заходів щодо надання психологічної підтримки студентам та викладачам.