Інформація про організацію безпечного харчування у закладах освіти обласного підпорядкування та закладах професійної (професійно-технічної) освіти

Відповідно до статей 20, 21 Закону України від 23.12.1997 № 771/97-ВР „Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів” (зі змінами), Вимог  щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР), затверджених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01.10.2012 № 590 (зі змінами),
з 20 вересня 2019 року всі українські підприємства харчової галузі, зокрема і заклади освіти, які надають послуги з харчування, а також постачальники та перевізники харчових продуктів мали впровадити систему управління безпечністю харчування НАССР.

Аналіз стану організації  безпечного харчування у закладах освіти обласного підпорядкування та закладах професійної (професійно-технічної) освіти департаментом освіти і науки облдержадміністрації здійснено на основі інформацій, наданих департаменту відповідно до листів від 14.05.2020
№ 01-15/1075 щодо залишків запасів продуктів харчування, строк придатності яких критичний, від 04.09.2020 № 01-15/2030 „Про надання інформації щодо організації безпечного харчування у закладах освіти” та запитів, отриманих членами робочої групи з перевірки стану виконавської дисципліни у Закарпатській облдержадміністрації та окремих райдержадміністраціях Закарпатської області, проведеної 14 – 25 вересня 2020 року.

Матеріали узагальнено на прикладі дванадцяти шкіл-інтернатів, двох філій закладів позашкільної освіти  та закладів професійної (професійно-технічної) освіти, у яких здійснюється організація харчування дітей. З’ясовано, що керівниками закладів освіти на початок навчального року видано накази щодо організації харчування, призначення відповідальних осіб за організацію харчування, створення комісії з бракеражу готової продукції тощо.

З метою організації безпечного і якісного харчування у 2020/2021 навчальному році організація харчування учнів у закладах освіти здійснюється відповідно до постанови Головного державного санітарного лікаря України від 22.08.2020 № 50 „Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби COVID-19”, якою регламентовано вимоги щодо організації харчування з дотриманням протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину. Також організація харчування учнів у закладах загальної середньої освіти  здійснюється відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2002  № 856 „Про організацію харчування окремих категорій учнів у загальноосвітніх навчальних закладах”, від 22.11.2004 № 1591 „Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку”, наказу Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України від 01.06.2005 № 329/242 „Про затвердження порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах”.

Так, у цьому навчальному році загальна кількість дітей, яка охоплена гарячим харчуванням у закладах освіти обласного підпорядкування, склала 1340 осіб.

Для організації харчування у закладах освіти обласного підпорядкування у 2020 році з обласного бюджету спрямовано 19,6 млн гривень загального фонду, що дає змогу  забезпечити виконання норм харчування на 98 відсотків.

Вартість харчування дітей у школах-інтернатах, які фінансуються з обласного бюджету, станом на 1 жовтня 2020 року становила у середньому
91 гривню на 1 дитину в день. Зокрема, у Перечинській загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської обласної ради – 105 грн, Великоберезнянській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів Закарпатської обласної ради – 98 грн, Чертезькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської обласної ради та Закарпатському обласному ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Красного поля Закарпатської обласної ради – 97 грн, Солотвинській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської обласної ради та Ужгородській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів  Закарпатської  обласної ради – 94 грн, Ужгородській загальноосвітній спеціалізованій  школі-інтернаті з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської  обласної ради – 91 грн, Часлівецькій загальноосвітній спеціальній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської обласної ради – 84 грн, Мукачівській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської  обласної ради та Хустській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів Закарпатської обласної ради – 75 грн. У Чинадіївському дошкільному навчальному закладі (дитячому будинку) інтернатного типу  Закарпатської обласної ради середня вартість складала 79 грн,  у філії „Едельвейс” Закарпатського центру туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді – 77 грн та 67 грн у Воловецькій філії Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді „Арніка” відповідно.

У ході проведеного аналізу інформації про операторів ринку, які постачають продукти харчування у заклади освіти, з’ясовано, що всі заклади обласного підпорядкування укладають угоди на постачання продуктів харчування з такими операторами ринку, котрі мають наявні реєстраційні номери оператора ринку та/або номер експлуатаційного дозволу.

До початку навчального року в закладах затверджено та погоджено територіальними органами Головного управління Держпродспоживслужби в Закарпатській області з урахуванням забезпечення сезонними продуктами перспективні двотижневі меню в яких розширено асортимент приготування їжі. Складаються щоденні меню-розкладки з дотриманням норм закладки сировини та виходу готової продукції згідно з картотекою страв. Зокрема у шести закладах освіти забезпечується виконання норм харчування на 100 відсотків, в інших –  Перечинській загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів  Закарпатської обласної ради, Великоберезнянській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів Закарпатської обласної ради, Закарпатському обласному ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Красного поля Закарпатської обласної ради, Ужгородській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів  Закарпатської  обласної ради, Солотвинській та Перехрестівській спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах І – ІІ ступенів Закарпатської обласної ради, філії „Едельвейс” Закарпатського центру туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді та Воловецькій філії Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді „Арніка” – від 95 до 99 відсотків.

Також слід зазначити в закладах освіти здійснюється постійний контроль за організацією харчування, у тому числі за умовами і строками зберігання продуктів харчування та їх реалізації, технологією приготування страв.

Відповідно до санітарних правил і норм медичні працівники закладу здійснюють щоденний контроль за якістю продуктів, що надходять до їдальні, умовами їх зберігання, дотриманням термінів реалізації і технології виготовлення страв, санітарно-протиепідемічним режимом харчоблоку, фактичним виконанням щоденного меню.

Переважна кількість закладів  забезпечена всім необхідним інвентарем та кухонним обладнанням, достатньо посуду з нержавіючої сталі, столів для різних видів робіт. Згідно з вимогами працюють холодильні та морозильні камери по видах продуктів.

Для покращення матеріально-технічної бази харчоблоку до початку 2020- 2021 навчального року у таких закладах, як Чертезькій та Перехрестівській  спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах І – ІІ ступенів Закарпатської обласної  було проведено ремонти їдалень, а в Ужгородській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів  Закарпатської  обласної ради проведено санітарну побілку харчоблоку. У Мукачівській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської  обласної ради у харчоблоці закладу виконано ряд робіт щодо його модернізації і приведенню у відповідність до вимог системи управління безпечністю харчових продуктів. Зокрема, переобладнано ряд приміщень до їх функціонального призначення, доповнено витяжну систему вентиляції, додатково облаштовано мийку, придбано і встановлено нові стелажі, встановлено дезінфекційні ковбики.  У Чинадіївському дошкільному навчальному закладі (дитячому будинку) інтернатного типу Закарпатської обласної ради встановлено 2 кондиціонери для нормальної роботи холодильного та морозильного обладнання в теплу пору року.

У Великоберезнянській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті
І – ІІІ ступенів Закарпатської обласної ради оновлено столовий посуд та інвентар. Додатково закуплено контейнери для зберігання продуктів, стіл для обробки яєць, роздатковий візок, контейнери для харчових  відходів, гігрометри, термометри

В інших закладах придбання додаткового обладнання та посуду проводиться по мірі необхідності.

У зв’язку із запровадженням відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 „Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2ˮ карантину на всій території України, з 12 березня 2020 року  всі заклади освіти призупинили свою діяльність і були переведені на дистанційне навчання.

У зв’язку з цим, з метою уникнення безпідставного витрачання бюджетних коштів більшість закладів повернули постачальнику продукти харчування, термін придатності яких був критичний.

Крім того, керівництвом Мукачівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І – ІІ ступенів Закарпатської  обласної ради за погодженням департаменту було передано окремі продукти харчування Перечинській загальноосвітній школі-інтернату І – ІІ ступенів Закарпатської обласної ради, яка з урахуванням типу закладу  продовжила свою роботу.

Водночас, з метою збереження окремих продуктів, працівниками кухні Великоберезнянської загальноосвітньої санаторної школи-інтернату
І – ІІІ ступенів Закарпатської обласної ради проведено переробку буряка та моркви (у борщові набори, які в подальшому зберігалися у морозильній камері до повного використання), капусти (перероблено в квашену капусту).

У ході аналізу стану організації  безпечного харчування у закладах також з’ясовано, що у всіх школах-інтернатах, дитячому будинку та філіях закладів позашкільної освіти обласного підпорядкування  видано відповідні накази та розроблено документи щодо впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР).

Керівниками закладів освіти обласного підпорядкування створено робочі групи з розробки та впровадження принципів НАССР, розроблено необхідну документацію для впровадження системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках і введено в дію документи щодо Системи управління безпечністю харчових продуктів.

Відповідно до зазначеного в закладах освіти проведено навчання персоналу, задіяного в організації харчування, щодо принципів системи аналізу небезпечних факторів у критичних точках (НАССР). Здійснюється постійний контроль за створенням належних умов організації харчування здобувачів освіти із додержанням вимог санітарно-гігієнічних правил та норм, умовами і строками зберігання продуктів харчування та їх реалізації, технологією приготування страв, дотриманням норм харчування, забезпеченням заходів щодо уникнення випадків спалахів гострих кишкових інфекцій та харчових отруєнь. Ведеться контроль за наявністю сертифікатів якості харчових продуктів, використовуються тільки дозволені продукти. Під час укладання договорів на закупівлю продуктів харчування обов’язково враховується вимога щодо наявності експлуатаційного дозволу або державної реєстрації потужності з виробництва та обігу харчових продуктів у постачальників.

Так, у Великоберезнянській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті
І – ІІІ ступенів Закарпатської обласної ради робоча група діє відповідно до  розробленого Положення та блок-схеми впровадження і застосування Системи управління безпечністю харчових продуктів. Станом на 20 січня 2020 року в закладі забезпечено функціонування системи НАССР та здійснюється робота щодо впровадження відповідних форм документування, які підтверджують функціонування НАССР. Відповідно до вимог НАССР контроль у визначених  критичних точках на харчоблоці здійснюється за розробленими  робочою групою картками  контролю.

В Ужгородській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІІ ступенів  Закарпатської  обласної ради відстежено і проінспектовано засоби та прилади на  харчоблоці і впроваджено рекомендовані засоби  та  прилади,  необхідні  для  роботи харчоблоку. Згідно з цими  вимогами закуплено інсектицидну лампу,  дезінфікуючий  килимок, гігрометри, термометри, спеціальний  та санітарний  одяг для  працівників  блоку. Зберігання,  приготування  їжі  і  видача  страв здійснюються відповідно до інструкцій та санітарних  вимог, передбачених принципами Системи управління безпечністю харчових продуктів.

Відповідно до наказу керівника від 03.02.2020 № 12 „Про затвердження Системи управління безпечністю харчових продуктів”. Окремим наказом введено в дію документи системи управління безпечністю харчових продуктів (наказ від 13.04.2020 №28 „Про введення в дію документів системи управління безпечністю харчових продуктів”) розроблено та впроваджено застосування НАССР у Чинадіївському дошкільному навчальному закладі (дитячому будинку) інтернатного типу  Закарпатської обласної ради. Призначено робочу групу, відповідальну за розробку та впровадження внутрішніх документів системи управління безпечністю харчових продуктів, виготовлено документацію НАССР, ведеться контроль за наявністю сертифікатів якості харчових продуктів, використовуються тільки дозволені продукти в закладі освіти. Заклад забезпечено всім належним інвентарем, а також приведено у відповідність до вимог НАССР харчоблок.

В Ужгородській загальноосвітній спеціалізованій  школі-інтернаті з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської  обласної ради відповідно до наказу від 10.03.2020 № 72/1 „Про запровадження Системи управління безпечністю харчових продуктів” розроблено та впроваджено систему управління закладу відповідно до вимог ДСТУ ISO 22000:2007 „Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга” та призначено робочу групу, відповідальну за розробку та впровадження внутрішніх документів Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР). Також слід зазначити, що в закладі затверджено санітарний паспорт їдальні,  розроблено гігієнічні вимоги дотримання санітарного стану їдальні та методичні настанови щодо застосування системи безпечності харчових продуктів згідно з процедурою НАССР. Здійснення закупівель у сфері організації харчування у закладі проводиться зі врахуванням вимог до безпечності та якості харчових продуктів. Перелік постачальників харчових продуктів погоджено в територіальному органі  Головного управління Держпродспоживслужби в Закарпатській області.

Розроблено та впроваджено застосування НАССР у Мукачівській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І – ІІ ступенів Закарпатської  обласної ради відповідно до наказу керівника від 27.12.2019 № 202 „Про запровадження Системи управління безпечністю харчових продуктів”, а наказом від 21.01.2020 № 18 введено в дію документи системи управління безпечністю харчових продуктів на харчоблоці закладу освіти. Відповідно до впровадженої документації в закладі освіти проведено навчання персоналу, задіяного в організації харчування, щодо принципів системи аналізу небезпечних факторів у критичних точках (НАССР).

У філії „Едельвейс” Закарпатського центру туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді згідно з наказом керівника закладу
від 07.02.2020 № 31 „Про запровадження Системи управління безпечністю харчових продуктів” розпочато розроблення та впровадження НАССР, затверджено робочу групу, відповідальну за розробку та впровадження внутрішніх документів системи управління безпечністю харчових продуктів. Окремим наказом уведено в дію документи системи управління безпечністю харчових продуктів (наказ від 17.02.2020 „Про введення в дію документів Системи управління безпечністю харчових продуктів”).

У закладах професійної (професійно-технічної) освіти області навчаються 206 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Харчування осіб цієї категорії здійснюється у власних їдальнях у семи закладах професійної (професійно-технічної) освіти, а саме: Вищому професійному училищі № 3 м. Мукачево, Свалявському професійному будівельному ліцеї, Міжгірському професійному ліцеї, Перечинському професійному ліцеї, Державному професійно-технічному навчальному закладі „Мукачівський професійний аграрний ліцей імені М. Данканича”, Вищому професійному училищі № 34 м. Виноградів, Державному навчальному закладі „Ужгородський центр професійно-технічної освіти”.

Відповідно до вимог чинного законодавства студенти із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, крім тих, що перебувають під опікою (піклуванням), на період навчання у навчальному закладі забезпечуються триразовим безоплатним харчуванням за нормами, передбаченими для дітей віком від 13 років і старше (примітка 7 до додатка 4 постанови ,,Про затвердження норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку” № 1591).

Цією приміткою 7 до додатка 4 ,,Норми харчування у дитячих будинках, загальноосвітніх школах-інтернатах, інтернатах у складі загальноосвітніх навчальних закладів, професійно-технічних навчальних закладах” установлено, що у закладі освіти, який немає можливості організувати повноцінне харчування учням із числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, може виплачуватися грошова компенсація. Тим, які перебувають на повному державному забезпеченні, – у  розмірі вартості харчування у школах-інтернатах відповідного регіону з урахуванням торговельних націнок, а тим, яким в установленому законодавством порядку призначено опікуна чи піклувальника, виплачується вартість обіду, тобто 40% від вартості харчування на день (постанова КМУ від 02.02.2011 № 116 ,,Про затвердження Порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість”). Розмір компенсації визначається згідно з натуральними нормами, установленими у школах-інтернатах, з урахуванням торгівельних націнок. Так, станом на
1 вересня 2020 року середньоденна вартість харчування становила 110 гривень.

З урахуванням зазначеного, дев’ять закладів професійної (професійно-технічної) освіти  виплачують учням грошову компенсацію.

Для організації харчування у закладах професійної (професійно-технічної) освіти у 2020 році з обласного бюджету спрямовано 3,5 млн гривень.

Щодо організації  безпечного харчування у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, то у Свалявському професійному будівельному ліцеї та Міжгірському професійному ліцеї наказами керівників створено групи фахівців з розробки та впровадження на харчоблоці системи НАССР і приведено у відповідність до вимог НАССР харчоблок та інше.

Організація харчування у Вищому професійному училищі № 3
м. Мукачево здійснюється відповідно до нормативно-правових актів з питань забезпечення повноцінного раціонального харчування учнів, запобігання харчових отруєнь та дотримання санітарно-гігієнічних правил і норм зі врахуванням вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР). Згідно із наказом керівника закладу від 10.01.2020 № 4 „Про дотримання вимог законодавства у сфері безпечності харчових продуктів” організація харчування здобувачів освіти та працівників училища здійснюється із дотриманням основних вимог законодавства у сфері безпечності харчових продуктів, санітарно-гігієнічних та протиепідемічних норм і правил.

У Державному професійно-технічному навчальному закладі „Мукачівський професійний аграрний ліцей імені М. Данканича” наказом директора від 01.07.2020 № 94 під керівництвом заступника з виховної роботи створено робочу групу, відповідальну за розробку та впровадження внутрішніх документів Системи управління безпечністю  харчових  продуктів. Розроблено та впроваджено систему управління закладу згідно з вимогами ДСТУ ISO 22000:2007 „Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга”; уведено в дію документи Системи управління безпечністю харчових продуктів.

У Перечинському професійному ліцеї відповідно до наказу керівника від 03.12.2019 № 189 розроблено заходи щодо організації харчування здобувачів освіти, але не зазначені дії щодо впровадження Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР) у цьому закладі.

Також слід зазначити, що у Воловецькій філії Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді „Арніка” та Вищому професійному училищі № 34 м. Виноградів роботу з виготовлення документації НАССР тільки розпочато. Але в обох закладах освіти видано накази щодо створення робочих груп, відповідальних за розробку та впровадження внутрішніх документів системи управління.

Відповідно до частини шостої статті 7 Закону України  від 18 травня
2017 року  № 2042-VIII „Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин” державний контроль за впровадженням постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, здійснюють територіальні органи Держпродспоживслужби. За невиконання обов’язку щодо  впровадження на потужностях регулярних процедур, заснованих на принципах системи НАССР, на операторів ринку  згідно зі статтею  65 цього Закону накладатиметься штраф у розмірі від 15 до 30 мінімальних заробітних плат.

Враховуючи зазначене та з метою ефективного функціонування системи безпечності харчових продуктів і контролю за небезпечними факторами, керівникам закладів освіти обласного підпорядкування та закладів професійної (професійно-технічної) освіти забезпечити:

  1. Упровадження постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР).
  2. Складання документації для закупівлі харчових продуктів та надання послуг із харчування дітей з урахуванням обов’язкової вимоги щодо наявності у постачальників експлуатаційного дозволу або державної реєстрації потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів..
  3. Контроль за створенням належних умов організації харчування учнів, вихованців з додержанням вимог санітарно-гігієнічних правил та норм утримання закладів освіти з метою зменшення кількості випадків спалахів гострих кишкових інфекцій і харчових отруєнь.
  4. Постійний контроль за організацією харчування, у тому числі за умовами і строками зберігання продуктів харчування та їх реалізації, технологією приготування страв, дотриманням норм харчування
  5. Недопущення випадків спалахів гострих кишкових інфекцій та харчових отруєнь у закладах освіти.
  6. Проходження процедури державної реєстрації потужностей відповідно до наказу Мінагрополітики від 10.02.2016 № 39 „Про затвердження Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб'єктам”.