Забезпечення прав на освіту мовами національних меншин у закладах освіти з румунською мовою навчання Закарпатської області

Мережа закладів освіти з навчанням та вивченням мов національних меншин

Мережа закладів дошкільної освіти Закарпатської області сформована відповідно до потреб населення Закарпатської області. В області функціонують 595 закладів дошкільної освіти, із яких 117 забезпечують потреби національних меншин. У трьох закладах освіти виховуються 264 дитини румунською мовою, що складає 0,5 % від загальної кількості закладів.

У 2019/2020 навчальному році в 113 комунальних та 5 приватних закладах загальної середньої освіти 20 453 учні здобували освіту мовами національних меншин, у тому числі у 14 закладах освіти 2591 учень румунською мовою, з яких  два заклади освіти з навчанням двома мовами: українською та румунською (Білоцерківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Рахівської районної ради, Нижньоапшанська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Нижньоапшанської сільської ради Тячівського району).

За мовною ознакою будь-яка дискримінація в системі освіти області відсутня.

 

Заходи на підтримку та розвиток румунської мови

В області відповідно проводяться різні заходи, спрямовані на підтримку і розвиток румунської мови, зокрема:

учнівські олімпіади з румунської мови та літератури;

учнівські конкурси декламаторів поезій румунських письменників;

свято весни «Мерцішор».

 

Створення додаткових умов для якісного вивчення державної мови у школах з навчанням мовами національних меншин

  • Уряд затвердив новий Державний стандарт початкової освіти. Він збільшує кількість годин на вивчення державної мови з першого класу (5 годин у 1-2 класах із збільшенням до 6 годин у 3-4 класах на тиждень);
  • Міністерство затвердило нові навчальні програми з української мови для учнів 1-2 класів, які враховують специфіку мов національних меншин;
  • 2241 примірник двомовних словників, із яких 267 термінологічних, надруковано і доставлено до шкіл з навчанням мовами національних меншин протягом 2017 –
  • 2018 років;
  • У 2018 році вперше було виділено кошти на обладнання для кабінетів української мови у школах, в яких навчання здійснюється мовами національних меншин;
  • В області діє Програма поліпшення вивчення української мови у закладах освіти з навчанням мовами національних меншин.

 

Науково-методичний супровід підвищення рівня володіння державною мовою вчителів закладів загальної середньої освіти з навчанням румунською мовою

З метою аналізу надання освітніх послуг у школах нацменшин, Департаментом освіти і науки проведено ряд заходів, а саме:

  • аналіз мережі навчальних закладів з румунською мовою навчання, у т. заходи з оптимізації ;
  • моніторинг кадрового забезпечення педагогічних працівників, які викладають у школах з румунською мовою навчання;
  • моніторинг забезпеченості підручниками;

Освітяни області долучились до участі у заходах проєкту „Підтримка діяльності команд українських шкіл та Міністерства освіти і науки України у галузі багатомовної освіти”, за підтримки Фонду Innove (Естонія). Представники педагогічних колективів Глибокопотіцької загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Тячівської районної ради та Дерценської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Мукачівської районної ради були у складі делегації України  10 – 15 березня 2019 року та відвідали м. Таллінн (Естонія) з метою вивчення досвіду роботи закладів освіти, де використовується методика викладання предметів кількома мовами.

18 травня 2019 року стандарт Нової української школи, його особливості, шляхи вирішення комплексу завдань із формування гуманістичного світогляду самодостатньої особистості, європейця і патріота стали предметом обговорення освітянської спільноти області під час освітянського форуму для вчителів української мови і літератури закладів загальної середньої освіти області  „Формування компетентностей на уроках української мови та літератури в умовах переходу до Нової української школи”, що проводився творчим об’єднанням „Соняшник” та ДВНЗ „Ужгородський національний університет”. Участь у конструктивному діалозі взяли Олена Котусенко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, Ганна Сопкова, директор департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації.

Крім того, упродовж квітня-червня 2019 року Українська асоціація дослідників освіти за підтримки департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації  реалізовувала в області дослідницький проєкт „На освітніх перехрестях: науково обґрунтований діалог з національними меншинами у Чернівецькій та Закарпатській областях”, спрямований на підвищення обізнаності представників національних меншин України про реформу шкільної освіти та формування позитивного ставлення до неї.

25 лютого 2020 року на Закарпатті з робочою поїздкою перебувала заступник міністра освіти і науки України Любимира Мандзій, у рамках якої відбулася зустріч із вчителями української мови і літератури, що викладають у закладах загальної середньої освіти з навчанням угорською та румунською мовами.

Зокрема, учасниками обговорення питань щодо викладання української мови в школах з навчанням мовою національної меншини, державного стандарту базової середньої освіти, організації підвищення кваліфікації вчителів стали понад 100 педагогів області – по одному від кожного закладу загальної середньої освіти І – ІІ та І – ІІІ ступенів з навчанням угорською чи румунською мовами. Під час зустрічі педагоги висловили своє бачення окремих аспектів, що потребують коригування, активно обговорювали очікувані результати від упровадження стандарту та критерії оцінювання. Так, з метою дотримання  принципу наступності і досягнення очікуваних результатів йшлося про необхідність перегляду кількості годин на вивчення предметів у Базовому навчальному плані початкової освіти для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини і при цьому надання закладу можливості кореляції цієї кількості залежно від мовного оточення, порушено проблему інтеграції предметів і у зв’язку з цим відповідного забезпечення підручниками і програмами, зроблено акцент на необхідності практичного застосування набутих учнями знань у повсякденному спілкуванні, а не на їх академічності.

Із 3 по 17 липня 2019 року в м. Львів, з метою підвищення педагогічної майстерності щодо застосування сучасних методик викладання української мови як державної для здобувачів освіти, рідна мова яких не  належить до однієї з українською мовної групи, 19 педагогів області, серед яких учителі початкових класів, учителі української мови і літератури закладів загальної середньої освіти з навчанням угорською та румунською мовами, методист Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, взяли участь у Літній академії, що проводилася в межах проєкту „Фінська підтримка реформи української школи „Навчаємось разом”. А упродовж 27 – 29 листопада 2019 року одноденний тренінг у рамках цього проєкту проведено у м. Ужгород, м. Берегово та м. Тячів. Його учасниками стали відповідно 19, 47 та 49  педагогів.

У рамках реалізації проєкту „Фінська підтримка реформи української школи „Навчаємось разом” (за фінансової підтримки Європейського Союзу) 18  учителів української мови та літератури закладів загальної середньої освіти області взяли участь 6 – 7 березня 2020 року (м. Київ) у підготовчому навчальному тренінгу для педагогів, залучених до організації проведення весняної  навчальної програми з підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови випускників шкіл з навчанням угорською мовою.

У 2020 році продовжено практику проведення Літньої академії з української мови як державної для методистів інститутів післядипломної педагогічної освіти та вчителів, які викладають українську мову в початковій школі у класах з навчанням румунською та угорською мовами. Зокрема, перший етап  проведено  з 17 по 21 серпня 2020 року у форматі онлайн, його учасниками стали 20 педагогів області. Другий етап  заплановано на жовтень – листопад 2020 року (формат проведення буде залежати від епідеміологічної ситуації).