Забезпечення прав на освіту мовами національних меншин у закладах освіти з угорською мовою навчання Закарпатської області

Мережа закладів освіти з навчанням та вивченням мов національних меншин

Мережа закладів освіти з навчанням мовами національних меншин Закарпатської області сформована відповідно до запитів та потреб населення на освіту. В області функціонують 76 закладів дошкільної освіти, у яких виховуються 4678 дітей угорською мовою. Крім того, діє 34 заклади дошкільної освіти, у яких виховання ведеться двома мовами: українською і угорською (33 заклади),  російською та угорською (один заклад).

У 2019/2020 навчальному році в області функціонувало 99 закладів загальної середньої освіти, у яких 16 583 учні здобували освіту угорською мовою, 2139 учнів вивчали цю мову як предмет та 1281 вивчали угорську мову  факультативно.

У 67 закладах загальної середньої освіти області та п’ятьох приватних закладах (Мукачівський ліцей імені Святого Іштвана з профільним навчанням інформатики та іноземних мов; ліцей з гуманітарним та природничим профілем с. Великі Береги; Карачинський греко-католицький ліцей імені єпископа Олександра Стойки; Пийтерфолвівський ліцей благодійного фонду управління Закарпатської реформаторської церкви, ліцей з біолого-хімічним та фізико-математичним профілем навчання с. Велика Добронь) навчання велося угорською мовою. У 27 закладах загальної середньої освіти учні навчалися двома мовами українською та угорською.

У 2019/2020 навчальному році в області вищу освіту угорською мовою здобував 201 студент у Державному вищому навчальному закладі „Ужгородський національний університет” на гуманітарно-природничому факультеті з угорською мовою навчання фахових дисциплін, 1223 студенти у Закарпатському угорському інституті ім. Ференца Ракоці ІІ (приватний заклад освіти), та 333 студенти у коледжі Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці ІІ.

За мовною ознакою будь-яка дискримінація системі освіти області відсутня.

 

 

Заходи на підтримку та розвиток угорської мови

В області  проводяться різні заходи, спрямовані на підтримку і розвиток угорської мови. Зокрема щороку проводяться І – ІV етапи олімпіади з угорської мови та літератури для закладів загальної середньої освіти з угорською мовою навчання.          18 січня 2020 року проведено ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з угорської мови та літератури. Під час проведення ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів забезпечено кваліфікований та своєчасний переклад завдань угорською мовою.

З 17 до 21 лютого 2020 року проведено відбірково-тренувальні збори для підготовки учнів до ІV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з угорської мови та літератури.

Наказом Міністерства освіти і науки України  від 12.03.2020 №393 „Про внесення змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки” відмінено проведення ІV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з угорської мови та літератури.

Для забезпечення особистісно-зорієнтованого навчання, розвитку творчих здібностей учнів відповідно до їхніх пізнавальних інтересів та освітніх запитів діє гнучка система факультативних занять та курсів за вибором.

Учні спільно з національними культурними товариствами беруть активну участь у різноманітних заходах, зокрема у днях угорської культури.

 

Створення додаткових умов для якісного вивчення державної мови у школах з навчанням угорською мовою

  • Уряд затвердив новий Державний стандарт початкової освіти. Він збільшує кількість годин на вивчення державної мови з першого класу (5 годин 1-2 класах із збільшенням до 6 годин у 3-4 класах на тиждень);
  • Міністерство затвердило нові навчальні програми з української мови для учнів 1-2 класів, які враховують специфіку мов національних меншин;
  • 12 720 примірників двомовних словників ( тому числі 1825 термінологічних) надруковано і доставлено до шкіл з навчанням угорською мовою протягом 2017 –2018 років;
  • У 2018 році вперше було виділено кошти на обладнання для кабінетів української мови у школах, в яких навчання здійснюється мовами національних меншин;

З 2014 року в Закарпатській області триває регіональний експеримент „Поглиблене вивчення української мови в 5 – 9 класах у закладах загальної середньої освіти (класах) з угорською мовою навчання”. У 2019/2020 навчальному році в експерименті взяли участь 47 шкіл, 167 учителів української мови і літератури, 2507 учнів.

З метою створення належних умов для забезпечення ефективності процесу вивчення української мови у закладах загальної середньої освіти із навчанням мовами національних меншин рішенням обласної ради 14.06.2016 № 357 затверджено Програму поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням мовами національних меншин. У 2019 році за рахунок Програми для учнів 9 класів з навчанням угорською мовою видано підручники з української мови за експериментальною програмою на загальну суму 170 тис. гривень

Методистами Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти підготовлено навчальні матеріали та тестові завдання для проходження дистанційних курсів для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин на період з 17 березня 2020 року по 4 квітня 2020 року (упродовж карантину).

Для закладів загальної середньої освіти з навчанням угорською мовою укладено підручники, які пройшли конкурсний відбір: „Українська мова. 3 клас”(авторський колектив: Сергійчук Ю.П., Криган С.Г.), „Літературне читання. Угорська мова. 3 клас”(авторський колектив: Лотор-Пердук О.К., Пердук Я.І.), „Угорська мова. 11клас” (авторський колектив Браун Є.Л., Зейкан Х.І., Боркуш-Ковач Є.С.

Проведено консультації та надано методичну допомогу вчителям, які працюють з дітьми ромської народності у закладах загальної середньої освіти з угорською мовою навчання;

Створено електронні варіанти навчально-методичних матеріалів для забезпечення вивчення угорської мови у закладах освіти з українською мовою навчання.

6 грудня 2019 року під час робочої поїздки на Закарпаття міністра освіти і науки України Ганни Новосад питання упровадження положень Закону України „Про освіту”, пропозиції щодо розробки нормативних документів, програм і стандартів, підготовки вчителів, видання підручників та словників тощо було обговорено за круглим столом з керівниками угорських товариств: головою Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства Ільдікою  Орос, головою Товариства угорської культури Закарпаття (КМКС) Василем Брензовичем, головою ГО „Демократична спілка угорців України” Ласло Зубаничем, а також Надзвичайним і Повноважним послом України в Угорщині Любов’ю Непоп, Генеральним консулом Угорщини в м. Ужгород Йожефом Бугайла.

Сторони розглянули можливість співпраці та розв’язання питань в організації освітнього процесу в закладах освіти з навчанням угорською мовою, що нині турбують угорську нацменшину.

Зі свого боку представники угорських організацій передали міністру власні напрацювання в освітній сфері, а також передали пакет своїх вимог і пропозицій.

25 лютого 2020 року на Закарпатті з робочою поїздкою перебувала заступник міністра освіти і науки України Любимира Мандзій, у рамках якої відбулася зустріч із вчителями української мови і літератури, що викладають у закладах загальної середньої освіти з навчанням угорською та румунською мовами.

Зокрема, учасниками обговорення питань щодо викладання української мови в школах з навчанням мовою національної меншини, державного стандарту базової середньої освіти, організації підвищення кваліфікації вчителів стали понад 100 педагогів області – по одному від кожного закладу загальної середньої освіти І – ІІ та І – ІІІ ступенів з навчанням угорською чи румунською мовами. Під час зустрічі педагоги висловили своє бачення окремих аспектів, що потребують коригування, активно обговорювали очікувані результати від упровадження стандарту та критерії оцінювання. Так, з метою дотримання  принципу наступності і досягнення очікуваних результатів йшлося про необхідність перегляду кількості годин на вивчення предметів у Базовому навчальному плані початкової освіти для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини і при цьому надання закладу можливості кореляції цієї кількості залежно від мовного оточення, порушено проблему інтеграції предметів і у зв’язку з цим відповідного забезпечення підручниками і програмами, зроблено акцент на необхідності практичного застосування набутих учнями знань у повсякденному спілкуванні, а не на їх академічності.

Науково-методичний супровід підвищення рівня володіння державною мовою вчителів закладів загальної середньої освіти з навчанням мовами національних мешин Закарпатської області області

З метою аналізу надання освітніх послуг у школах нацменшин, Департаментом освіти і науки проведено ряд заходів, а саме:

  • аналіз мережі навчальних закладів з угорською мовою навчання, у т. заходи з оптимізації ;
  • моніторинг кадрового забезпечення педагогічних працівників, які викладають у школах з угорською мовою навчання;
  • моніторинг забезпеченості підручниками;
  • моніторинг виділених коштів на заклади освіти з викладанням мов національних меншин за рахунок обласного бюджету.