Забезпечення прав на освіту представниками ромської національної меншини у 2020/2021 навчальному році

За оперативною інформацією місцевих органів управління освітою, у 2020/2021 навчальному році представники ромської національної меншини виховуються у 61 із 596 закладів дошкільної освіти, навчаються у 160 із 635 закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО). У місцях компактного проживання представників ромської національної меншини (мм. Ужгород, Мукачево, Берегово, Свалява, Берегівський, Виноградівський, Мукачівський, Перечинський, Ужгородський райони) у 12 школах кількість учнів-ромів становить від 50 до 70 відс., а у 10 ЗЗСО їхня частка перевищує 70 відсотків.

У чотирьох закладах професійної (професійно-технічної) освіти (Перечинському, Міжгірському професійних ліцеях, комунальному закладі „Міжгірський медичний фаховий коледж”, Ужгородському вищому комерційному училищі Київського національного торговельно-економічного університету) здобувають освіту 80 учнів-ромів, 12 представників ромської національної меншини навчаються у чотирьох закладах вищої освіти області.

Зокрема, аналіз кількості представників ромської національної меншини у закладах освіти області за роками є наступним:

Кількість дітей-ромів у закладах дошкільної освіти (ЗДО) за роками в Закарпатській області Кількість дітей-ромів у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) за роками в Закарпатській області

Кількість дітей-ромів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти за роками в Закарпатській області Кількість дітей-ромів у закладах вищої освіти за роками в Закарпатській області

 

 

Як показує практика, здобувачі освіти ромської національної меншини більш систематично відвідують початкову школу. У базовій та старшій школі значно збільшується кількість пропусків уроків без поважних причин. Загалом успіхи в навчанні у ромських дітей посередні, що зумовлено у тому числі частими пропусками занять і недоглядом з боку батьків. Часто виникають проблеми під час складання ними державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання.

З метою реалізації чинного законодавства України у частині забезпечення прав національних меншин у галузі освіти ромські школярі залучаються до участі в учнівських олімпіадах, різних конкурсах. Вони активно виступають  у шкільних спортивних змаганнях та культурно-масових заходах, займаються у гуртках музики, хореографії, спортивних і туристичних гуртках та секціях.

При Закарпатському обласному палаці дитячої та юнацької творчості „ПАДІЮН” діє студія позашкільної освіти та дозвілля музично обдарованих дітей ромської національності за напрямами „хореографія” та „музично-вокальне мистецтво”.

Водночас практичними психологами закладів освіти регулярно надається психологічна допомога учням ромської національної меншини з метою їх успішної адаптації до освітнього процесу.

На базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти у рамках підвищення кваліфікації керівників закладів загальної середньої освіти, заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, вчителів початкових класів, які працюють з дітьми ромської національної меншини, організовано проведення круглих столів, тематичних дискусій, конференцій з питань, що стосуються освіти ромів. В умовах карантину вжито заходів щодо створення належних умов для доступу дітей – представників національних меншин – до якісних освітніх послуг.

24-25 листопада 2020 року на онлайн-форумі „Всі ми − діти” висвітлювалися актуальні питання сьогодення розвитку та соціалізації дітей-ромів − „Тенденції в ранньому розвитку ромських дітей    в Україні та світі” та „Доступ ромських дітей до освіти в умовах пандемії”.

Слід відмітити, що за підтримки обласної державної адміністрації створено умови на регіональному рівні і вживаються заходи для підтримки самобутності, традицій, звичаїв представників ромської національності, спільного вирішення проблемних питань їх розвитку та соціалізації.