Про сучасне обладнання для навчальних кабінетів і SТЕМ-лабораторію

Про сучасне обладнання  для навчальних кабінетів і SТЕМ-лабораторію

Природничі науки змінюють наше життя і є життєво важливими для сталого розвитку не лише для нашої країни, а в цілому для світу.  Саме тому пильна увага приділяється вдосконаленню системи природничої освіти, що полягає у розробленні її варіативності, різнорівневості вимог до навчальних результатів учнів, урізноманітненні форм і методів організації навчальної діяльності. Така диференціація навчання найповніше буде реалізована у кардинально оновленій старшій профільній школі, що передбачено Законом України „Про освіту” і Концепцією „Нова українська школа”.

Загалом упровадження нового змісту профільної освіти є однією зі складових становлення Нової української школи.

В умовах реформування галузі йдеться про необхідність вжиття заходів, завдяки яким можна було б створювати нове освітнє середовище, по-новому готувати вчителів, змінювати інфраструктуру закладів освіти, втілювати нові методики викладання, удосконалювати технічні можливості організації освітнього процесу тощо.

Упродовж останніх років в області чимало зроблено для того, щоб здійснювати освітній процес із використанням не тільки нових теоретичних підходів, а й спрямувати зусилля на забезпечення  закладів освіти технічними засобами навчання.

Зокрема, департаментом освіти і науки облдержадміністрації з метою надання підтримки закладам освіти у частині покращення їх матеріально-технічної бази за період з 2008 до 2019 року було закуплено і передано 237 кабінетів на загальну суму 46 857 726 гривень, у т.ч.:

117 кабінетів для викладання предметів природничого циклу на суму 33 465 435 гривень;

54 кабінети української мови та літератури для закладів освіти з навчанням мовами національних меншин на суму 8 220 478 гривень.

За кошти освітньої субвенції, які склалися станом на 01.01.2020, органом управління освітою Воловецького району у 2020 році закуплено вісім кабінетів для шести  закладів загальної середньої освіти.

Також за кошти освітньої субвенції на реалізацію програми „Спроможна школа для кращих результатівˮ для Приборжавської загальноосвітньої школи I – III ступенів Довжанської сільської ради Хустського району придбано обладнання для кабінетів фізики, хімії, географії, математики та біології на суму
1 219,0 тис. гривень.

Крім того, у 2020 році з метою забезпечення якісних освітніх послуг, належної організації освітнього  процесу, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1109 департаментом освіти і науки облдержадміністрації за погодженням з Міністерством освіти і науки України придбано SТЕМ-лабораторію та обладнання для навчальних кабінетів закладів загальної середньої освіти. Для цієї мети було передбачено 30 637,1 тис. грн – залишки коштів освітньої субвенції, які склалися на початок 2020 року.

Порядок та умови погодження Міністерством освіти і науки України пропозицій щодо використання коштів освітньої субвенції на оснащення закладів загальної середньої освіти обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій у 2020 році  затверджено наказом МОН від 10.04.2020 № 497, зареєстрованим Міністерством юстиції України 28 квітня  2020 року за
№ 384/34667, а власне потребу – визначали керівники закладів освіти.

Таким чином і було із загальних пропозицій  відібрано ті школи, які у 2020/2021 навчальному році є опорними або ж мають шість і більше 10 – 11 класів, або кількість учнів у 5 – 11 становить 600 і більше осіб.

Щодо закладів професійної (професійно-технічної) освіти, то серед критеріїв – чисельність учнів – 400 і більше осіб.

Так, у кінці 2020 року департаментом освіти і науки облдержадміністрації централізовано здійснено закупівлю 63 кабінетів природничо-математичних предметів: 17 кабінетів біології (вартість одного – 562 363 грн), 13 – хімії (366 012 грн), 12 – математики (176 868 грн), 11 – фізики (843 172 грн), 10 – географії (335 738 грн) для закладів загальної середньої освіти на загальну суму 29 073 тис грн та STEM-лабораторію для Вищого професійного училища
№ 3 м. Мукачева на суму 1 626 тис грн.

Таке сучасне обладнання перед Новим роком отримали  39 закладів освіти, у тому числі у 22 територіальних громадах:

№ з/п

Територіальні громади 

К-ть  кабінетів

1

Ужгородська міська територіальна громада

9

2

Великоберезька сільська територіальна громада  Берегівського району

2

3

Великоберезнянська селищна територіальна громада Ужгородського району

2

4

Баранинська сільська територіальна громада Ужгородського району

2

5

Тур'є -Реметівська сільська територіальна громада Ужгородського району

1

6

Великолучківська сільська територіальна громада Мукачівського району

2

7

Чинадіївська  селищна територіальна громада Мукачівського району

2

8

Свалявська міська територіальна громада  Мукачівського району

1

9

Полянська сільська територіальна громада Мукачівського району

4

10

Дубівська селищна територіальна громада Тячівського району 

3

11

Нересницька сільська  територіальна громада Тячівського району

3

12

Тересвянська селищна територіальна громада Тячівського району

2

13

Бедевлянська сільська територіальна громада Тячівського району

2

14

Солотвинська селищна територіальна громада Тячівського району

4

15

Усть-Чорнянська селищна територіальна громада Тячівського району

2

16

Вільховецька сільська територіальна громада Тячівського району

2

17

Тячівська міська територіальна громада

2

18

Білківська сільська територіальна громада Хустського району

4

19

Кам'янська сільська територіальна громада  Берегівського району

2

20

Керецьківська сільська територіальна громада  Хустського району

2

21

Драгівська сільська територіальна громада Хустського району

1

22

Іршавська міська територіальна громада Хустського району

5

23

Заклади обласного підпорядкування

4

24

Вище професійне училище №3 м. Мукачева

STEM лабораторія

 

За інформацією керівників закладів освіти, практично все обладнання сучасних навчальних кабінетів та SТЕМ-лабораторії належним чином змонтовано та розміщено у спеціально відведених та підготовлених приміщеннях закладів освіти.

У зв’язку з проведенням капітального ремонту приміщення обладнання сучасного навчального кабінету хімії опорного Закладу освіти „Тячівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 імені В. Гренджі-Донського Тячівської міської ради Закарпатської областіˮ демонтовано і його використання буде  відновлено після завершення зазначених робіт,  орієнтовно з березня 2021 року.

Через завершення  організації  роботи кабінетної системи лише  частково монтаж навчальних кабінетів біології та фізики проведено у Нижньоапшанському опорному закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Тячівської районної ради Закарпатської області.

Аналогічна ситуація у комунальному опорному закладі освіти „Лазівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Тячівської міської ради Закарпатської області”, котрий отримав централізовано від департаменту обладнання для кабінету хімії. На уроках активно використовують мультимедійне обладнання, цифровий вимірювальний комп’ютерний комплекс, частково опановують лабораторне демонстраційне обладнання.

Щодо графіків використання навчальних кабінетів та SТЕМ-лабораторії, то всі заклади розробили їх з урахуванням потреб вчителів, відповідно до розкладу уроків, для всіх класів.

Слід відмітити, що під час проведення лабораторних і практичних робіт в закладах освіти, котрі вже працюють з цим сучасним обладнанням, проведено інструктажі з техніки безпеки, ведуться журнали обліку  проведених уроків з використанням нового обладнання.

Зокрема, за відгуками вчителів, особливий інтерес в учнів викликає робота з інтерактивною панеллю. Великий багатофункціональний планшет на мобільній підставці із зрозумілим інтерфейсом і безліччю можливостей дозволяє транслювати на сенсорному екрані інтерактивні уроки, відеоконтент, фото, документи, презентації тощо. На ньому можна писати, малювати, з ним в учнів є можливість через смартфони та WI-FI підключатися до панелі, що робить зворотний зв'язок більш ефективним, а увагу учнів постійною. Широкий спектр програмних додатків панелі підштовхує дітей до навчання, робить досвід навчання дійсно захоплюючим. Крім того, використання інтерактивних панелей в освітньому процесі надає великі можливості для співпраці в різних навчальних функціях, полегшує сприйняття матеріалу, залучаючи до процесу всіх учасників, підвищує рівень зацікавленості і бажання здобувати нові знання. Ця техніка дозволяє розкрити кожному учаснику освітнього процесу власний творчий потенціал і створює умови для професійної реалізації.

При цьому корисними є рекомендації для вчителів щодо проведення практичних і лабораторних робіт, конспекти окремих уроків, презентації,  надані виробником.

Зважаючи на зазначене, з метою кращого опанування функціональними  можливостями придбаного обладнання 134 учителі-предметники виявили бажання пройти навчання, яке заплановано фахівцями виробника, щодо використання техніки сучасних навчальних кабінетів  та SТЕМ-лабораторії.

Зокрема, завідувачі кабінету фізики та хімії опорного Ільницького закладу загальної середньої освіти  І-ІІІ ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області зазначили, що обладнання кабінету хімії в закладі за останні роки не поновлювалося. А найкращим шляхом вивчення та розуміння природничих наук є саме практика.  Тому отримані набори сучасного обладнання дали можливість досліджувати, експериментувати, проводити досліди при виконанні практичних робіт та спостерігати  за хімічними реакціями, що сприяє розвитку інтересу до вивчення хімії та фізики, формує предметні компетентності, мотивує та дозволяє міцно засвоїти матеріал. „На уроках фізики, я, як вчитель, орієнтуюсь на 3D моделювання та не відкидаю, що важливою складовою є набори для дослідів, які можна поєднувати з онлайн-лабораторіями. За допомогою  отриманих датчиків та інтерактивної панелі ми з легкістю змогли виміряти температуру та вологість у класному приміщенні та побудувати відповідні графіки зміни температури протягом певного інтервалу часуˮ.

У своїх відгуках вчителі лінгвістичної гімназії ім. Т.Г. Шевченка Ужгородської міської ради Закарпатської області зазначили:

„З використанням в роботі обладнання навчального кабінету (математики)  створено умови для забезпечення якісної математичної освіти учнів, формування сучасної компетентної особистості гімназиста, здатного до самостійної творчої діяльності та застосування набутих знань із основ математики. Уроки з використанням сучасного обладнання кабінету сприяють забезпеченню високого рівня викладання математики (алгебри, геометрії), підвищують рівень навчальних досягнень учнів, зацікавленість гімназистів до створення файлів різних форматів, розвиток інтелектуального потенціалу особистості на уроках математики та під час позакласної роботи; дають можливість змінювати об'єкт, рухати, перевертати, змінювати розмір та редагувати, що і викликає інтерес учнів до навчального предмета, підвищує ефективність праці вчителя та учня. Найцікавіше – дотикова технологія за допомогою пальців рук та маркера. Програмне забезпечення, дидактичний матеріал, об'ємні муляжі, моделі, роздаткові колекції, гербарії кабінету біології дають можливість використовувати в лабораторних роботах біологічні датчики, дозволяють розширити та поглибити експериментальну базу, проводити записи експериментів на електронних носіях, лабораторні роботи в навчальних групах, обмінюватись інформацією. Учні з великим задоволенням розглядають внутрішню будову жаби, дощового черв'яка, ящірки, внутрішніх органів людини, структури ДНК, яка є розбірною. Використання такого обладнання сучасних кабінетів дозволить оптимізувати освітній процес та підготовку до уроківˮ.

„Суттєво змінився зовнішній вигляд та змістовне наповнення кабінету хімії, у якому створено комфортні умови для учасників освітнього процесу, шафи лаборантської заповнено новими реактивами та приладами. Завдяки отриманому обладнанню матеріально-технічна база кабінету хімії переходить на сучасний рівень,  що дає можливість створити інноваційне середовище, в якому учні отримають навички та вміння самостійно здобувати знання, зможуть їх застосовувати у практичній діяльності. Обладнання для оснащення кабінету фізики створює належні умови для вивчення фізики та астрономії, раціонального використання потенціалу педагогічних працівників, які працюють в кабінеті, упровадження в освітній процес концептуальних засад Нової української школиˮ, такими є  відгуки завідувачів кабінетами фізики та хімії комунального закладу Іршавський ліцей № 1 Іршавської міської ради Закарпатської області.

Дирекція Лопухівського опорного закладу загальної середньої освіти І – ІІІ ступенів Тячівської районної ради Закарпатської області зазначає нові можливості для забезпечення організації індивідуального навчання для кожного учня.

Учителі-предметники Великолазівського ліцею Баранинської сільської ради Закарпатської області відмітили таке: „Використання інтерактивних панелей в освітньому процесі надає більше можливостей для співпраці в різних навчальних функціях, полегшує сприйняття матеріалу, залучаючи до процесу всіх учасників, підвищує рівень зацікавленості і бажання здобувати нові знання. Це наступний рівень розвитку презентаційного обладнання, це свого роду великий планшет, що замінює кілька пристроїв одночасно. Працювати з панеллю зручніше, вона займає менше місця, якість зображення значно вища, можна порівняти із зображенням на якісному моніторі. Панель є простою у використанні і забезпечує ефективний і гнучкий процес навчання, який підвищує якість і ефективність взаємодії між викладачем і учнем.

Обладнання цифрової лабораторії дозволяє проводити вимірювання, здійснювати математичну обробку, візуалізацію та аналіз отриманих результатів, розширює дослідницьку складову у вивченні географії.

Швидке налаштування експерименту і наочне відображення даних, одержаних під час його виконання, зручні інструменти аналізу дозволяють проводити більше експериментів, що сприяє більш швидкому і якісному засвоєнню навчального матеріалу.

Автоматична обробка отриманих даних значно полегшує проведення демонстраційного експерименту, дозволяє виводити зображення ходу та результатів експерименту з персонального комп’ютера на екран. Завдяки цьому зібрані під час виконання досліду дані можна проаналізувати і зробити висновки всім класом. Це сприяє формуванню пізнавального інтересу, логічного мислення, творчої самостійності, більш ранньої професійної орієнтації учнів, дозволяє встановлювати причинно-наслідкові зв’язки тощоˮ.

„Лабораторне обладнання кабінету хімії та інструменти для практичних робіт; хімічні реактиви,  колекції „Каучукиˮ, „Волокнаˮ, „Вапнякиˮ, „Кам’яне вугілля та продукти його переробкиˮ (роздаткова), „Шкала твердостіˮ, „Метали і сплавиˮ, „Гірські породи та мінералиˮ, „Паливоˮ, „Чавун і стальˮ, „Мінеральні та органічні добриваˮ дають можливість набуті знання супроводжувати дослідами. Учні можуть самостійно за допомогою вчителя виявити ті чи інші властивості хімічних елементів, побачити хімічні реакції, які пов'язані з повсякденним життям (з відгуків вчителів опорного закладу освіти „Полянський ліцей Полянської сільської ради Свалявського району”).

„Сучасне обладнання кабінетів біології та математики сприяє більш глибокому вивченню дисциплін, забезпечує проведення теоретичних, лабораторних та практичних занять на високому науковому, методичному і технічному рівнях, сприяє організації і проведенню  гурткової роботи, завдяки якій розвиваються творчі і дослідницькі здібності учнівˮ, – наголосили педагоги Чинадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Мукачівської районної ради Закарпатської області.

Велику зацікавленість в учнів опорного Кушницького закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Іршавської районної ради Закарпатської області викликають лабораторні набори з хвильової та геометричної оптики, електрики і магнетизму, механіки та молекулярної фізики. Отримані цифрові лабораторії дозволяють залучати учнів до навчально-дослідницької та експериментальної діяльності, а їх сучасне апаратне та програмне забезпечення – цікаво та досить точно проводити досліди з хімії та фізики. „Сподіваємося, що використання обладнання, отриманого для оснащення кабінетів фізики та хімії, допоможе нашим учням стати висококласними спеціалістами в обраній галузі та розвиватися, як творчі особистостіˮ (із дописів вчителів-предметників опорного закладу освіти).

„З можливостями  кабінету біології з'явилися передумови для організації індивідуального та диференційованого навчання, реалізації практичної та творчої компетентностей, індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його науково-методичного рівняˮ, – зазначила вчитель біології Великоберезнянського ліцею Великоберезнянської районної ради Закарпатської області.

Обладнання STEM-лабораторії, яку отримало Вище професійне училище № 3 м. Мукачева, дозволяє перейти на новий, більш сучасний рівень викладання спеціальних дисциплін. Фахову підготовку кваліфікованих робітників, вироблення практичних навичок можна підсилити демонстрацією роботи операційних систем, конструюванням радіотехнічних пристроїв, проведенням технічних вимірювань, автоматизованим фрезеруванням 2Д і 3Д виробів тощо.

Отже, як учні, так і педагоги відзначили переваги в організації освітнього процесу, що з’явилися завдяки сучасним кабінетам. Підвищення активності та мотивації навчання, цікавість і доступність, швидкість в організації дослідницької роботи, наглядність під час проведення експериментів – далеко не повний перелік змін, спрямованих на ефективність роботи вчителя і результативність навчання учня.