Проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, системний кваліфікований супровід дітей з особливими освітніми потребами протягом усього періоду навчання, методична підтримка педагогів, консультативна допомога батькам, просвітницька діяльність – це ті завдання, які покладено на інклюзивно-ресурсні центри.
З 1 червня 2020 року відновлено роботу інклюзивно-ресурсних центрів. Отже, ІРЦ області продовжують надавати послуги у звичайному режимі, дотримуючись при цьому усіх протиепідемічних заходів.
Найперше в ІРЦ було організовано проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, які розпочали здобуття початкової освіти у 2020/2021 навчальному році. Використовуючи сучасні методики, фахівці визначили особливі освітні потреби дітей, в тому числі коефіцієнт їх інтелекту, розробили рекомендації щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги. За цей період такі комплексні оцінки розвитку пройшли 822 дітей, з них − 698 шкільного віку та 124 − дошкільного. До речі, завдяки автоматизованій системі АС „ІРЦ”, в якій працюють всі ІРЦ, батьки мають можливість дистанційно подавати документи.
Відновлення корекційно-розвиткової роботи з дітьми фахівці ІРЦ розпочали з аналізу динаміки розвитку дитини, вивчення сильних сторін та позитивних змін. Сьогодні корекційно-розвиткові послуги, що спрямовані на соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами, формування компенсаційних способів діяльності, розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку, в ІРЦ отримують понад 300 дітей з особливими освітніми потребами. У разі ускладнення епідемічної ситуації у місті чи районі фахівці ІРЦ готові надавати корекційно-розвиткові послуги з використанням дистанційних технологій, враховуючи при цьому індивідуальні потреби та потенційні можливості кожної дитини з особливими потребами.
Запорукою ефективності організації інклюзивного навчання в цілому є співпраця ІРЦ із закладами освіти. Фахівці ІРЦ є постійними або залученими членами команд психолого-педагогічного супроводу, які створено у закладах. Вони ознайомлюють учасників команд супроводу з особливими освітніми потребами дитини, які визначено у висновку, надають роз’яснення щодо особливостей цих потреб, надають консультативну допомогу з питань організації інклюзивного навчання та беруть участь у розробці індивідуальної програми розвитку.
Одним із найголовніших питань діяльності ІРЦ є робота з батьками дитини з особливими потребами. Важливо надавати консультативну та психологічну допомогу, проводити бесіди з батьками з питань формування позитивної мотивації щодо розвитку їхніх дітей. Така співпраця має переваги не лише для дітей, але й для вчителів.
Значну роль у своїй діяльності ІРЦ відводять методичній підтримці інклюзивного навчання та організації інформаційно-просвітницької діяльності. Упродовж вересня – жовтня фахівцями ІРЦ було проведено ряд заходів. Це і методичні наради та онлайн-навчання для різної категорії педагогів, психологічні тренінги, майстер-класи для дітей і для батьків, які виховують дітей з особливими потребами.
Організація надання ефективної допомоги дітям з особливими потребами в межах територіальної громади, міста, району залежить від об’єднання зусиль органів влади, закладів освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, які надають освітні, соціальні та медичні послуги, а також громадськості. Саме у межах такої міжвідомчої співпраці фахівці ІРЦ беруть участь у засіданнях комісій із питань захисту прав дитини, де, зокрема, розглядаються питання про зарахування дітей на цілодобове перебування до закладів, які здійснюють інституційний догляд і виховання дітей.
Слід відмітити, що мережа ІРЦ області розширюється. Виходячи з потреб і можливостей громади, прийнято рішення про створення ще одного інклюзивно-ресурсного центру − в Полянській ОТГ.
Віримо, що ефективна діяльність інклюзивно-ресурсних центрів, зокрема їх спроможність вирішувати завдання, визначені законодавством, сприятиме впровадженню міжнародних підходів до навчання дітей з особливими потребами, які базуються на засадах рівних можливостей та доступу до якісної освіти.