Форум «Партнерство освіти, бізнесу та влади заради відновлення та розвитку України: місія (не)здійсненна?»

Форум «Партнерство освіти, бізнесу та влади заради відновлення та розвитку України: місія (не)здійсненна?»

Чому профорієнтація підлітків варта особливої уваги? Як реформа старшої профільної школи пов'язана з реформою професійної освіти? Що заважає владі, бізнесу та профтехам ефективно співпрацювати?

Ці та інші питання були у центрі обговорень під час масштабного форуму «Партнерство освіти, бізнесу та влади заради відновлення та розвитку України: місія (не)здійсненна?», який відбувся 13 серпня у Львові.

До заходу долучилися понад 300 учасників, серед яких представники Уряду України, Посольства Швейцарії в Україні, народні депутати України, заступники голів обласних військових адміністрацій (ОВА), представники громад, а також профтехів та шкіл. Крім цього, у дискусіях взяли участь представники бізнесу, а також менеджери міжнародних організацій, долучених до підтримки реформи професійної освіти.

Про що ж говорили?

- З 2027 року в Україні має стартувати третій етап НУШ — профільна середня освіта. Учні 10-12 класів закладів освіти мають вчитися за академічним або професійним спрямуванням. Але для того, аби учні та учениці обирали напрям подальшого навчання, спираючись на власні інтереси, професійні уподобання та кар'єрні перспективи, має бути дієва профорієнтація.

- В Україні лише 20% випускників шкіл вступають до закладів професійної освіти. Ще 15% — до закладів фахової передвищої освіти, тоді як у багатьох країнах ЄС цей показник складає близько 60-70%, а у Швейцарії — 70-75%. Змінити ситуацію можна шляхом  побудови системи карʼєрного супроводу учнів та, зокрема, запровадження ефективної системи профорієнтації.

- За різними оцінками бізнес-спільнот, 55% компаній вже зараз відчувають брак робітничих кадрів. Одним зі способів вирішення цього виклику є співпраця із профтехами. Серед найпоширеніших способів співпраці — залучення учнів та учениць на виробничу практику або стажування, проведення професійних конкурсів, забезпечення закладів освіти сучасним обладнанням, яке реально використовується на виробництвах тощо.

В межах нового напряму «DECIDE: ПРОФТЕХ» Швейцарсько-український проєкт DECIDE підтримає пілотування моделей співробітництва ОВА, територіальних громад, шкіл, профтехів та бізнесу задля створення системи карʼєрного супроводу учнів у виборі майбутньої професії з фокусом на професійне спрямування. Водночас в межах напряму заплановано й низку інших завдань, які сприятимуть модернізації системи професійної освіти.

На національному рівні «DECIDE: ПРОФТЕХ»:

- надасть експертну та інституційну підтримку МОН у передачі закладів професійної освіти з державної в комунальну власність;

- проведе комплексне дослідження умов функціонування мережі навчально-методичних центрів професійної освіти;

- забезпечить експертну підтримку МОН у розробці сприятливої нормативно-правової бази для впровадження реформи;

- сприятиме розробці нової моделі фінансування системи ЗП(ПТ)О.

Попри те, що напрям «DECIDE: ПРОФТЕХ» стартував лише навесні 2024 року, ми  вже маємо перші результати.

- Визначено 6 регіонів-партнерів, 10 закладів професійної освіти, 9 громад-партнерів та 20 ЗЗСО в цих громадах, де відбуватиметься пілотування моделі співробітництва влади, освіти та бізнесу задля створення системи карʼєрного супроводу учнів у виборі майбутньої професії.

- Команда DECIDE надає супровід процесу передачі майна профтехів з державної у комунальну власність. Крім цього, проєкт працює над розробкою для МОН CRM-системи для управління цим процесом.

- Експерти з нормопроєктування долучені до роботи над створенням сприятливого законодавства у сфері професійної освіти.

- Розпочато підготовку до створення профорієнтаційних хабів на базі обраних профтехів за такими напрямами: 3 хаби кулінарного спрямування, 3 хаби будівельного спрямування, 4 хаби за різними спрямуваннями (аграрний сектор, транспорт, сфера послуг).

У межах форуму також відбудеться дводенна стратегічна сесія щодо пілотування в 6 областях-партнерах системи карʼєрного супроводу учнів у виборі майбутньої професії.

За матеріалами Швейцарсько-українського проєкту DECIDE

14-08-2024