Кожна людина має право на вираження власної неповторності. Не можна оцінювати людей тільки за зовнішністю. Учитель, відповідно до Модельної навчальної програми НУШ, має формувати у першокласників розуміння цього впродовж 11 тижня навчання. Діти повинні навчитися пояснювати, у чому їхня неповторність; переконувати у тому, що не можна сприймати людей за їхнім одягом; пояснювати, що кожен має право на вираження власного «Я», зокрема, й через моду.
Завдання, приклади й очікувані результати навчальної діяльності учнів наведено в Навчально-методичних матеріалах до Модельної навчальної програми для першого класу. А редакція Освітнього проекту «На Урок» дібрала для вас додаткові матеріали, що допоможуть у реалізації завдань 11 тижня НУШ.
Розмовляючи про моду як засіб самовираження і підкреслення власної індивідуальності, перегляньте зі школярами мультфільм «Курча в клітиночку», а потім запропонуйте учнями відповісти на такі запитання:
- Чому курча в клітиночку не хотіло товаришувати з іншими курчатами – у цяточку, у квіточку, у смужечку?
- Чи буде добре, якщо всі будуть однаково одягнені й матимуть однакові зачіски?
- Чи можна не зважати на позитивні якості людини, яка відрізняється від нас зовнішньо?
- На що перш за все ми звертаємо увагу при знайомстві з людиною?
- Чи можна зневажати людину за те, що вона, бажаючи підкреслити власну неповторність, обирає незвичний для нас одяг чи зачіску? Як ставитися до таких людей?
- Як сприймати людей, які мають неохайний, брудний одяг, не доглядають своє волосся і нігті, нехтують правилами гігієни?
- Чи можна поважати людину, яка найбільше цінує тільки зовнішність, одяг і прикраси?
Поговоримо про те, що таке мода, як вона допомагає виділитися, чи варто заради моди поступатися будь-чим – зручністю, повагою, дружбою, спілкуванням. Що важливіше – зовнішня краса чи особисті якості людини? Але чи варто нехтувати чистотою й охайністю одягу, підкреслюючи свою неповторність або непересічні особисті якості?
Давайте переглянемо мультфільм «Про дівчинку, яка наступила на хліб».
Поміркуймо, за що чаклунка покарала дівчинку, чому ніхто із мешканців міста, крім мами дівчинки, не сумував за нею, чому навчає нас ця історія?
Обговорюючи з учнями те, як змінилася мода, яким є одяг сучасних українців, розкажіть про традиційний український одяг і його елементи, що ми використовуємо в сучасному вбранні. Неодмінно треба згадати й про давню символіку вишивки, яка прикрашала одяг наших предків. У цьому вам допоможе матеріал «Українська вишиванка: національний одяг у давнину й сьогодні».
А показати особливості національного одягу в різних регіонах України дозволять матеріали проекту #Spadok .
У вашому класі навчаються не тільки українці? Це чудово! Попросіть дітей принести фото, зразки чи елементи їхнього національного одягу. Буде дуже цікаво подивитися на національне вбрання інших народів.
Вивчаючи букви, запропонуйте дітям позмагатися – пограти у гру «Хто більше?» Що для цього треба? Необхідно назвати якомога більше слів на певну букву, наприклад, на «М». У нашому випадку буде обмеження – всі слова мають стосуватися теми моди, одягу, прикрас. Грати можна як групами-командами, так й індивідуально.
Тема: Тиждень «Мода». «Словничок закарпатських слів»