Розкажіть дітям, що успішне навчання неможливе без регулярного та вдумливого читання. Читати не тільки корисно для особистого розвитку, це ще й цікаво, адже так ми розвиваємо фантазію та уяву. Запропонуйте учням відповісти на запитання:
Поговоріть із першачками про книги. Попросіть їх розказати усе, що вони про них знають. Після цього запропонуйте дітям уявити, що книга – це своєрідний будиночок, у якому живуть різні твори. Для прикладу скажіть, що у книзі можуть жити казки, вірші, загадки, прислів’я тощо (перелік літературних творів оберіть самостійно). Підготуйте по одному такому твору та прочитайте їх дітям. Після цього запропонуйте учням висловити свої враження щодо почутого, спробувати пояснити різницю між ними та назвати відомі їм твори.
Насамперед розкажіть дітям, що їм потрібно вчитися уважно слухати, щоб розуміти та запам’ятовувати інформацію. Варто пояснити різницю між поняттями «слухати» і «чути». Після цього запропонуйте комусь із учнів (хто уже вміє читати) прочитати невеличкий твір (наприклад, вірш). Інші діти мають уважно слухати.
Ніч у лісі
Сплять пташата на осиці,
Сплять зайчата під пеньком.
Сплять ведмеді та лисиці,
Їжачок спить під листком.
Тихо в лісі. «Люлі-люлі», –
По стежині ходить ніч.
Темно в лісі, всі поснули,
Лиш не спить сова і сич:
До світанку не заснуть –
Сон у лісі стережуть.
(А. Камінчук)
Запитайте у дітей:
Запропонуйте першачкам відчути себе дослідниками. Продемонструйте дітям деталі різних книг, а вони нехай спробують описати їхні сюжети, вказати назви та назвати імена персонажів. Учні можуть орієнтуватися за:
Назвою
Ілюстраціями
Головним героєм
Мультфільм «Грицькові книжки»
Переглянувши мультиплікаційний фільм, діти дізнаються про історію школяра Грицька, який не поважав і не цінував книжок. І ось одного разу ображені та покривджені книги покинули його. Після цього, хлопець усвідомив, що поводився неправильно і пообіцяв виправитися.
Запитання до дітей:
Пісня про книжку
До вашої уваги короткий музичний мультфільм, який навчає правильно поводитись із книгами. Ролик допоможе навчити дітлахів дбайливо використовувати друковані матеріали.
Запитання до дітей:
Пізнавальне відео про історію книги
Відеофільм допоможе вчителю успішно пояснити учням, як з’явилися книги. Діти дізнаються про структуру книги, процес її створення та зрозуміють значення друкованого слова для українців.
Запитання до дітей:
Запропонуйте дітям ознайомитися із правилами користування книгами. Варто детально обговорити важливість кожного з них. Можна запропонувати учням об’єднатися у групи і колективно скласти невеличкі історії (послідовно, по одному реченню) про правильне поводження із книгою.
Що треба знати, працюючи з книгою:
Першачки уже дізналися про те, що книга є джерелом знань. Її необхідно берегти і поважати. Вона – наш друг, а друзів треба захищати від неприємностей. Дітям варто дізнатися про основні методи і засоби, які допоможуть захистити книжку від пошкодження. Крім того, таку розмову можна успішно поєднати із розвитком вміння шукати аналогії та мислити креативно.
Спробуйте провести мозковий штурм. Для цього підготуйте зображення предметів, які могли б захистити книги від псування та пошкоджень. Покажіть їх дітям і попросіть, щоб учні висловили будь-які ідеї щодо можливого застосування цих предметів. Після обговорення значення та функцій кожного з них варто колективно обрати найкращу ідею. Щоб інформація краще засвоїлася, можна зробити такі захисні елементи із підручних засобів.
Кілька прикладів «обладунків для книги»:
Обкладинка
Закладка
Захист для країв сторінок
Книжкова полиця – дім для книги
Транспорт для книги в обладунках
Ви можете знайти багато цікавих ідей для корисних поробок у статті «Як створити оригінальні закладки для книг власноруч».
Розкажіть дітям, що таке бібліотека, навіщо вона потрібна та чому її ще називають «домівкою для книг». Після цього запропонуйте учням пограти. Для цього знадобиться лише чорний маркер, кольорові аркуші паперу і, звичайно ж, гарний настрій.
Попросіть дітей згадати будь-які назви книг, які вони знають або чули. Діти можуть навіть вигадати назву власної книги за умови, що зможуть стисло переказати її зміст. Вчитель виконує роль бібліотекаря і записує на кожен окремий аркуш по одному найменуванню. Коли учні озвучать усі можливі назви, вчитель може запропонувати підрахувати кількість книг на аркушах кожного кольору.
Для такої бібліотеки можна створити окреме місце і запропонувати школярам поступово замінювати аркуші на справжні книги. Так діти будуть самостійно формувати класну бібліотеку.
Першачки уже дізналися про книги та їхню історію, зрозуміли значення книги у житті людей. Тому доречно запропонувати учням відчути себе авторами, які працюють над створенням колективної книги. Для цього вам знадобляться папір (краще білий), різнокольорові олівці та клей. Перед початком роботи радимо зробити позначки на аркушах (з лівого боку), щоб було зручно їх підклеювати. Можна поєднати цю роботу із закріпленням знань про цифри.
Об’єднайте учнів у декілька груп. Поясніть дітям, що їхнє завдання – написати коротеньку історію (5–6 речень) про улюблений мультфільм (або казку, вірш тощо). Якщо хтось із учнів ще не вміє писати – попросіть зробити малюнок. Також діти мають домовитися щодо нумерації сторінок (кожен учень має послідовно пронумерувати свій аркуш). Оберіть одного з учнів, який буде розмальовувати титульну сторінку. Таку книжечку можна назвати «Наші улюблені мультфільми» або «Казки від першачків».
Після того, як усі аркуші будуть оформлені, допоможіть учням склеїти їх у одну книжку. А потім можна усім разом почитати цю книгу та обговорити почуте.
Тема: Тиждень 21. Тема тижня «Мої улюблені книжки» (Розтяжка)
Автор: Загородна Катерина Анатоліївна
Про матеріал: Матеріал допоможе вчителю ознайомити дітей із темою двадцять першого тижня Нової української школи. Яскраве оздоблення розтяжки неодмінно допоможе зацікавити дітей питаннями, які стосуються вивчення книг та розвитку навичок читання.
Тема: Бібліотечний урок «Мандрівка до Книжкового царства»
Автор: Крєчко Марина Вікторівна
Про матеріал: Розробка допоможе вчителю активізувати знання учнів про дитячу книжку (її різновиди, будову та правила використання). Урок доцільно проводити у бібліотеці. Або запросити на заняття бібліотекаря. Першачки навчаться правильно вживати слова-назви частин книги. Усе це виховуватиме любов до книги як джерела знань та формуватиме культуру користування нею.
Тема: Урок-свято «Свято книги». 1 клас
Автор: Баранник Ольга Григорівна
Про матеріал: У ході проведення свята діти зможуть усвідомити важливість читання, навчаться поважати книгу і сформують уявлення про необхідність дбайливого ставлення до неї. Розробка містить віршовані матеріали, скоромовки і загадки. Завдяки цьому учні зможуть розвивати свої мовленнєві навички, пам’ять та увагу.
За матеріалами сайту На урок