Із 10 по 12 жовтня 2024 року на базі Ужгородського наукового ліцею Закарпатської обласної ради проведено всеукраїнський конкурс „Дебати „Довкілля та суспільство”, ініційований Державною науковою установою „Інститут модернізації змісту освіти”.
Участь у пілотному проєкті взяли 67 учнів 6 – 11 класів, що представляли 16 команд із Волинської, Київської, Одеської, Хмельницької, Сумської, Черкаської, Харківської та Закарпатської областей.
Тематика дебатів зумовлена розумінням важливості захисту довкілля в умовах, коли навколишнє середовище постійно змінюється внаслідок діяльності людини. Адже навіть незначні зміни в екосистемі можуть спричинити величезні катастрофи і трагедії – зараз і в майбутньому. Щоб ефективно реагувати на небезпеку, потрібно розуміти, з чим маємо справу, бо екологічні питання вони прямо пов’язані з питаннями безпеки людей. Виходячи з реалій і найближчих перспектив, учасникам було запропоновано для обговорення теми про користь і шкоду електричних автомобілів, про ефективність і ризики використання наноматеріалів у галузях медицини, екології та промисловості, про принципи зеленої хімії, які в умовах глобальних негативних екологічних катаклізмів є дієвим шляхом подолання ризиків, від яких потерпає людство, а з іншого – зумовлюють значні економічні витрати та зміни технологічних процесів, а також про хімічні досягнення, спрямовані на розв'язання таких глобальних проблем, як: забруднення навколишнього середовища та зміни клімату.
У наполегливій боротьбі учасники пілотного проєкту шукали відповіді на запропоновані питання, аргументували і відстоювали власні думки, пропонували (в силу своїх можливостей і розуміння конфліктних ситуацій) певні рішення.
Оцінювала дебати і визначала найпереконливіших і красномовніших учасників фахова команда журі, до складу якої увійшли науковці, педагоги, очолювана Мідак Лілією Ярославівною, доцентом Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, кандидата хімічних наук.
У підсумку найбільш аргументованими були докази команди „Матрикс” з м. Луцьк, яка здобула диплом І ступеня.
На думку всіх учасників, цей проєкт став початком співпраці, обміну ідеями та спільної роботи на благо довкілля, а завдяки цікавим, динамічним, художньо довершеним виступам під час відкриття і закриття заходу вихованців „ПАДІЮНу” подарував ще й незабутні емоції та натхнення.
„Ми дякуємо всім за отриманий досвід в новому дебатному русі” (команда Одеської гімназії).
„Дякуємо команді людей, яка згенерувала і реалізувала проведення дебатів! Дякуємо організаторам за можливість взяти участь у дебатах і побачити прекрасне місто Ужгород, насолодитися виступами зірок позашкільної освіти!” (команда Київської області).
„Це був неймовірний досвід. Це надихає і дає надію на краще майбутнє. Проєкт став справжньою платформою для обміну думками, ідеями та рішеннями” (команда з м. Луцьк).