Департамент освіти і науки обласної державної адміністрації з керівниками місцевих органів управління освітою розпочав проведення серії нарад у форматі „запитання – відповідь” з питань організації та упорядкування в територіальних громадах роботи освітньої галузі.
Нагадаємо, що унаслідок реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні у Закарпатській області створено 64 територіальні громади.
Завдяки децентралізації громади отримали більше засобів для визначення потенційних ресурсних можливостей для економічного та соціального розвитку і для забезпечення надання якісних послуг жителям.
З метою реалізації державної політики в галузі освіти органами місцевого самоврядування утворено відділи (управління) освітою, що забезпечуватимуть виконання завдань в галузі, спрямовані на те, щоб забезпечити доступ до навчання і надання якісних освітніх послуг, забезпечити належні умови праці працівників.
Тож 12 лютого, у перший день проведення запланованих нарад, учасниками її стали керівники місцевих органів управління освітою Берегівського та Ужгородського районів.
Ганна Сопкова, директор департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації, довела до начальників, що представляли відповідно 10 та 14 територіальних громад, актуальні питання, пов’язані насамперед з організаційними моментами налагодження системної роботи галузі в адміністративно-територіальній одиниці: взяття на баланс закладів освіти, аналіз мережі, контингенту учнів, кадрового складу, приведення установчих документів закладів освіти у відповідність до вимог законодавства у зв’язку зі зміною засновника, наступна реєстрація закладів як юридичної особи, а також внесення змін до електронних баз з питань освіти тощо. Ганна Іванівна зосередила увагу керівників на дотриманні статей 25 та 66 Закону України „Про освіту”, якими визначено права і обов’язки засновника закладу освіти або уповноваженого ним органу.
Водночас кожен із працівників департаменту на допомогу керівникам новостворених громад підготував інформацію за напрямками своєї роботи. Мова – про рекомендації, своєрідні „путівники” чи алгоритм роботи з ряду питань, у яких є роз’яснення щодо упорядкування штатних розписів, основних вимог до ліцензування освітньої діяльності закладів освіти, організації діловодства та роботи зі зверненнями громадян, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, реалізації кадрової політики та проведення атестації педагогічних працівників, своєчасного і раціонального використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, завершення робіт з облаштування харчоблоків та внутрішніх вбиралень закладів загальної середньої освіти, організації роботи з охоплення дітей відповідного віку дошкільною та загальною середньою, інклюзивною освітою, залучення до позашкільної роботи та проведення профорієнтації серед учнівської молоді.
З урахуванням досвіду діяльності в умовах карантину особливу увагу звернуто на дотримання нормативно-правових актів, що регулюють організацію та проведення державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання, замовлення документів про освіту, регламентують створення безпечних умов навчання та виховання. При цьому вкотре було наголошено на особистій відповідальності керівника як місцевого органу управління освітою, так і керівника закладу освіти за дотримання санітарного регламенту, протипожежних умов, своєчасне і достовірне подання статистичної інформації.
У ході наради також обговорено та окреслено подальші кроки реалізації програми Президента України „Велике будівництво”.
У конструктивному діалозі, з посиланням на досвід такої роботи в окремих територіальних громадах області озвучено проблемні питання і шляхи їх вирішення у напрямку утворення опорних закладів освіти, покращення матеріально-технічної бази, у тому числі використання придбаних у 2020 році департаментом освіти і науки обласної державної адміністрації 63 кабінетів природничо-математичних кабінетів, а також шкільних автобусів тощо.
Таке ж навчання буде проведено 15 лютого для територіальних громад Хустського, Тячівського і Рахівського районів, а 16 лютого – для Мукачівського району.