У лютому 2024 року Світовий банк, уряд України, Європейський Союз і ООН опублікували спільне дослідження Rapid Damage and Needs Assessment (Швидке оцінювання шкоди й потреб, RDNA), у якому оцінено втрати та потреби на відновлення України внаслідок війни з росією. Це вже третє таке дослідження.
Пропонуємо коротко оглянути розділ «Education and Science / Освіта і наука».
Загальні втрати в секторі освіти в період з лютого 2022 року до 31 грудня 2023 року становлять 6,9 млрд доларів США. За цей період 13% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено (пошкоджено 3583 закладів освіти, знищено — 394). Ці збитки оцінюють приблизно в 5,6 млрд доларів США.
Збитки, втрати та потреби за областями, млн доларів США
Область | Збитки | Втрати | Потреби |
Вінницька | 8,5 | 236,7 | 204,8 |
Волинська | 0 | 211,4 | 70,6 |
Дніпропетровська | 417,3 | 493,6 | 1101,9 |
Донецька | 1243,5 | 355 | 2455,5 |
Житомирська | 167,9 | 206,5 | 407,1 |
Закарпатська | 0 | 242,8 | 55,4 |
Запорізька | 306,9 | 262,9 | 834,2 |
Івано-Франківська | 0 | 234,7 | 55,4 |
Київська | 280,2 | 405,6 | 592,2 |
Кіровоградська | 22,9 | 148,2 | 124,4 |
Луганська | 343,3 | 107,4 | 790 |
Львівська | 24,2 | 413,2 | 193,3 |
місто Київ | 202,8 | 763 | 524,1 |
Миколаївська | 361,6 | 200,3 | 881,1 |
Одеська | 136,3 | 448 | 407,3 |
Полтавська | 27,2 | 201,5 | 163 |
Рівненська | 2,3 | 241,3 | 85,3 |
Сумська | 212,8 | 160,2 | 577,8 |
Тернопільська | 3,4 | 165,9 | 62,7 |
Харківська | 992,6 | 435,6 | 2224,6 |
Херсонська | 501,8 | 194,2 | 1109,4 |
Хмельницька | 117,5 | 208,8 | 274,6 |
Черкаська | 9,6 | 178,1 | 87,5 |
Чернівецька | 0 | 162,9 | 69 |
Чернігівська | 175,1 | 153 | 455,6 |
Загальнонаціональні | 0 | 37 | 116,9 |
Усього | 5557,8 | 6867,8 | 13923,9 |
Найбільша частина пошкоджень припадає на школи — 1888 шкіл. Серед ЗВО пошкоджено або зруйновано 21% закладів, серед дослідницьких установ — 31% від загальної кількості.
Найбільше закладів зруйновано чи пошкоджено у східних і південних областях: від 35% до 69% становлять заклади Донецької, Харківської, Херсонської та Луганської областей.
Попри те, що колективи пошкоджених закладів можуть і часто продовжують навчання дистанційно, дитячі садки не можуть працювати в такому форматі. Отже, це збільшує тиск на батьків й опікунів та не дає їм можливості повноцінно працювати.
Попри те, що інвестиції в освіту 2023 року продовжувалися, загальні потреби на відбудову й відновлення в третій RDNA зросли на 30%, якщо порівняти з RDNA-2. Збитки, завдані освітній інфраструктурі, зросли на 26%.
Органи місцевого самоврядування активно реконструюють школи, дошкільні й інші заклади освіти. З січня до грудня 2023 року частка закладів освіти, що мають укриття, зросла з 68% до 80%, а частка шкіл, у яких відбувається навчання очно, зросла з 25% до 57%.
Український науковий сектор також поступово інтегрується в європейську дослідницьку екосистему, що надає більше можливостей співпраці для українських науковців і полегшує обмін знаннями. У перспективі це допоможе скерувати перехід до диджиталізації та більш стійкої економіки.
Освітні втрати учнівства спричинено внаслідок онлайн-навчання, стресу й травматичного досвіду. Порівняння результатів PISA-2022 і PISA-2018 свідчить про зниження рівня навичок у 15-річних підлітків. Зокрема, знизилися результати з математики, читання і природничих наук — ці освітні втрати еквівалентні двом рокам навчання. З початку лютого 2022 року освітні втрати можна оцінити в 5,5 млрд доларів США.
Проте ця цифра зростатиме протягом трудового життя сучасних учнів, негативно впливаючи на їхні доходи, і призведе до додаткових мільярдів втрат поза тими, що вимірює RDNA.
Також, за результатами PISA 2022, помітно посилилася нерівність між учнями. Бали з читання в дівчат знизилися більше, ніж у хлопців, а учні з нижчим соціально-економічним статусом значно гірше знають математику, ніж їхні однолітки.
Війна також призвела до втрати дослідницького потенціалу, що характеризується зменшенням інвестицій у дослідження та кількості публікації українських учених.
Збитки охопили й такі сфери, як обіг приватного сектору, оплата за навчання, видатки закладів освіти, які використовують як притулки для ВПО або пункти незламності, та витрати на демонтаж і вивезення сміття пошкоджених об'єктів освіти.
Розрив у результатах навчання між учнями із сіл і міст значно збільшився — тепер він становить понад 4,5 роки навчання.
Потреби, пов'язані з реконструкцією інфраструктури й відновленням якісної очної освіти, оцінюють у 13,9 млрд доларів США на 2024–2033 роки. З них відновлення закладів освіти протягом наступних 10 років коштуватиме 9,8 млрд доларів США. Заклади мають відповідати стандартам безпеки, екології та якості, охопити інноваційні підходи до навчання, а також брати до уваги демографічні моделі для забезпечення стабільності освіти.
Загальні потреби у відновленні та реконструкції станом на 31 грудня 2023 року, млн доларів США
Категорія | Тип інвестицій | Загальні потреби (2024–2033) |
Потреби на реконструкцію, відновлення | Дошкільна освіта | 1441,4 |
Шкільна освіта | 4597 | |
Позашкільна освіта | 456,5 | |
Професійна освіта | 1146,8 | |
Фахова передвища освіта | 448,2 | |
Вища освіта | 641,5 | |
Спеціалізована освіта | 48,2 | |
Спеціальна освіта | 70,1 | |
Освіта дорослих | 10,8 | |
Дослідницька інфраструктура | 910 | |
Усього | 9770,5 | |
Потреби у відновленні надання послуг |
Створення безпечного доступу до освіти для всіх | 2377,8 |
Подолання освітніх втрат і психологічних травм | 579,9 | |
Забезпечення якісної освіти на всіх рівнях | 1195,7 | |
Усього на відновлення надання послуг | 4153,4 | |
Усього | 13923,9 |
Як ми бачимо, витрати на те, щоб відновити надання освітніх послуг оцінюють у 4,1 млрд доларів США. Велика частка потреб — це будівництво укриттів і тимчасові заходи для забезпечення доступу до освіти (наприклад, шкільний транспорт і цифрові освітні центри). Гнучкі програми надолуження освітніх втрат, тьюторинг і психосоціальна підтримка необхідні для зменшення втрат у навчанні.
Відновлення освітньої сфери за пріоритетними напрямами 2024 року коштуватиме 1,2 млрд доларів США. Ці пріоритети спрямовано на забезпечення доступу до очного навчання.
Орієнтовні пріоритети відновлення і реконструкції на 2024 рік, млн доларів США
Типи інвестицій |
Оцінювальна вартість |
Реконструкція пошкоджених об’єктів освіти | 112 |
Надання доступу до освіти | 722 |
Забезпечення високоякісної освіти на всіх освітніх рівнях | 309,5 |
Подолання освітніх втрат і травм | 49,5 |
Усього | 1192,9 |
За матеріалами Міністерства освіти і науки України