На сьомому тижні НУШ діти вчаться взаємодіяти з новими джерелами інформації. Тепер школярі не просто читають текст, а ще й вивчають схеми та графіки, дізнаються про роль піктограм у повсякденному житті.
Попереду ще стільки таємниць! Аби вони досліджувались легко і з задоволенням, ми підготували кілька ігрових вправ у поміч вчителю.
Запитайте дітей, що ще, крім усного та писемного мовлення, можна вважати мовою? Це може бути мова символів, зображень, мова танцю, мова тіла, мова жестів, світлові сигнали світлофору чи специфічна послідовність звукових сигналів, якими користуються дельфіни – все це теж мова. Інформація закодована у багатьох предметах навколо нас: етикетках, дорожніх знаках, рекламі, логотипах тощо. Саме час навчити дітей розшифровувати деякі з цих повідомлень.
Розкажіть школярам про піктограми (графічне письмо), що були ранньою праформою письма та відомі ще з неоліту. Чи відійшли вони у минуле? Аж ніяк ні! Символ-картинка – не просто ємкий, але й універсальний образ, що дозволяє надати інформацію навіть тій людині, що не знає мови країни, у якій перебуває. Це особливо актуально під час спортивних подій, адже на змагання збираються відвідувачі з усіх кінців світу.
Запропонуйте дітям відгадати, що роблять чоловічки на піктограмах, які види спорту уособлюють? Зауважте – зображення має бути інтуїтивно зрозумілим. Що більш мінімалістичним і конкретним є малюнок, то краще.
Деякі піктограми постійно зустрічаються у повсякденному житті. Перш за все мова йде про дорожні знаки, позначки на етикетках чи одязі. Розбираючи символи, що використовуються на бирках, поясніть – деякі речі легко зіпсувати, якщо прати чи прасувати не відповідно до інструкції. Попросіть дітей здогадатися, що символізують ті чи інші піктограми на малюнку.
Ідея для інтегрованого уроку малювання. Запропонуйте дітям намалювати ряд піктограм: не палити багаття, не підходити близько до паркану, переносити обережно (крихкі предмети), не кидатися камінням, не годувати птахів, тварини у клітці небезпечні та інше. Кожна дитина намалює їх по-своєму. Які ознаки предмету чи дії треба використати, аби донести меседж? Які піктограми зрозуміє весь клас?
Для початку проаналізуємо ролик. За кожним відео стоїть текст (сценарій) та послання глядачу, яке необхідно зуміти прочитати.
Покажіть дітям початок ролика та запропонуйте подумати над тим, яким може бути продовження. Що саме рекламується?
Зауважте: 90% часу реклама діє на емоції, тоді як інформація про продукт подається або дуже дозовано, або у самому кінці. Головна мета ролика – спонукати купити кетчуп – прямо ніде не відображена. Яке послання має реклама? Кетчуп – це щось: пов’язане з природою (екологічність, пікнік, родинний відпочинок на галявині), сімейними цінностями, радістю, приємними моментами життя.
Запропонуйте дітям вигадати рекламу у форматі тексту-розповіді чи тексту-опису. Запитайте, як від цього зміниться подача інформації про продукт та які емоції можуть виникнути у глядача. У тексті-розповіді використовуйте класичну схему: вступ, розвиток, кульмінація, кінцівка. Нехай діти вигадають слоган (Ваша кицька купила би Віскас!) та назву для продукту. Ролик має тривати одну хвилину та може містити як кілька героїв так і не містити зовсім.
Об’єднайте дітей у групи та надайте кожній з них тему:
Аби діти могли краще уявити свою рекламу, запропонуйте їм дати відповідь на такі запитання:
Виявляється, лічити можна швидко та без помилок! Усім відомо, що рахувати цілі числа, як то десятки, дуже просто. Не складніше оперувати й однаковими цифрами. Утім, як зробити круглі чи однакові числа з різних? Звісно додавати частинами!
Наприклад: 4+9=(4+6)+3=13
Або: 8+7=(8+2)+5=10+5=15
Візьмемо складніший приклад:
1+17+14+19+3+4=?
20+20+17=?
Останнє рівняння розв’язати значно легше, ніж перше.
Розкладіть числа у наступному рівняння так, аби складати чи віднімати стало простіше.
23-3+12+12-4-19=?
В одному затишному садку жили веселі пташки. У березні туди прилетіло ще 72 пташки. Тепер там живе 87 пташок. Згодом дві зграї перелетіли до сусідніх садків: спочатку 19 у червні, а потім ще 22 у липні. Восени 40 пташок відлетіло у теплі краї. Скільки пташок вирішили залишитися на зиму?
Попросіть дітей намалювати графік, де горизонтальна вісь – це час (від лютого до листопада), а вертикальна – кількість пташок. Поділіть нижню вісь на дванадцять ділянок – за кількістю місяців. Нехай учні намалюють криву кількості пташок у садку залежно від пори року.
Чи легше стало оцінити кількість пташок глянувши на графік? Чи все ж таки простіше було прочитати текст?
Розкажіть дітям про фази місяця: повний місяць, місяць що росте і що спадає. У давні часи саме завдяки спостереженням за місяцем люди могли визначити початок морського припливу, найкращий час для посівів, дізнавалися про міграцію риб, активність комах тощо.
На малюнку місячний календар на жовтень 2019 року. Порахуйте, скільки днів місяць росте, а скільки зменшується? Яких днів більше?
У наступному комплексі вправ діти відточують навички ліку п’ятірками, двійками, засвоюють поняття грошової одиниці та решти, виконують операції на встановлення віку людей.
Тема: Діагностична робота №2 математика. ВЕЛИЧИНИ
Автор: Кириченко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Яскрава діагностична робота з завданнями на вимірювання: довжини, зросту, часу, розрахунок грошових одиниць, визначення днів тижня.
Тема: Урок української мови «Урок мовленнєвого розвитку. Складання записки, адресованої батькам (друзям). Слова ввічливості»
Автор: Вітрук Ганна Володимирівна
Про матеріал: Пропонований матеріал присвячено культурі мовлення (представлені вимоги до усного і письмового мовлення). Складання листа, записки, оголошення.
Тема: Презентація «Вчимося мислити логічно» для дітей 5-7 років
Автор: Грицак Юлія Володимирівна
Про материал: Яскрава презентація із ілюстрованими завданнями на логічне мислення.
Тема: Урок українськокої мови: «Узагальнення знань учнів про текст»
Автор: Вітрук Ганна Володимирівна
Про матеріал: Матеріал містить вправи на розпізнавання різних видів тексту (текст-опис, текст-розповідь, текст-роздум) та послідовність речень у тексті.
За матеріалами сайту На урок