Україна здійснює необхідні заходи для повноцінного забезпечення освітніх прав представників національних меншин, – Сергій Шкарлет

Україна здійснює необхідні заходи для повноцінного забезпечення освітніх прав представників національних меншин, – Сергій Шкарлет

Україна здійснює необхідні заходи для повноцінного забезпечення освітніх прав представників національних меншин відповідно до Конституції України, законодавства про освіту та міжнародних договорів. На цьому наголосив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет під час онлайн-зустрічі з Верховним комісаром у справах національних меншин Організації з безпеки та співробітництва в Європі Кайратом Абдрахмановим.

«Міністерство вдячне офісу Верховного комісара у справах національних меншин за підтримку шкільної реформи в Україні, особливо в питаннях упровадження багатомовної освіти у школах з навчанням мовами національних меншин», – зазначив Сергій Шкарлет.

Міністр поінформував, що МОН здійснює всі необхідні заходи задля забезпечення комфортного переходу шкіл з навчанням мовами національних меншин на більшу частку навчання державною мовою з урахуванням національних особливостей.

«На виконання рекомендацій Венеціанської комісії МОН у 2019 році було затверджено Дорожню карту з імплементації статті 7 Закону України "Про освіту", яка опрацьовувалася спільно з громадськими об’єднаннями національних меншин», – зазначив Сергій Шкарлет.

Він звернув увагу на те, що заходами Дорожньої карти передбачається: з одного боку – створення умов для поліпшення вивчення державної мови у класах з навчанням мовами національних меншин, з іншого – збереження ідентичності національних меншин.

МОН здійснило низку заходів:

  • у 2018 і 2019 роках з Державного бюджету було спрямовано дві освітні субвенції на обладнання кабінетів української мови та україномовні дидактичні матеріали для природничо-математичних кабінетів;
  • у 2017–2018, 2020 роках за кошти Державного бюджету надруковано та доставлено до закладів загальної середньої освіти, в яких функціонують класи з навчанням мовою корінних народів і національних меншин, двомовні словники;
  • учителі систематично проходять підвищення кваліфікації в регіональних закладах післядипломної педагогічної освіти, що завжди здійснюється державною мовою.

«Окрім цього, як один із додаткових інструментів із удосконалення мовленнєвих і комунікативних компетентностей учителів, подолання мовних бар’єрів та переходу на викладання окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів) державною мовою, громадська організація "Український світ", яка має багаторічний досвід реалізації проєкту "Безкоштовні курси української мови", у співпраці з МОН підготувала 10-лекційний онлайн-курс з мовного менеджменту в освіті та комунікативні стратегії. Курс безкоштовний та стартував 15 липня 2020 року», – повідомив Міністр Сергій Шкарлет.

На сьогодні у закладах загальної середньої освіти освітній процес здійснюється одинадцятьма мовами: державною (українською), дев’ятьма мовами корінних народів і національних меншин (болгарською, кримськотатарською, молдовською, німецькою, польською, російською, румунською, словацькою, угорською) та англійською. Як предмет вивчаються 32 мови, зокрема мови національних меншин.

Також Сергій Шкарлет розповів, що питання навчально-методичного забезпечення освітнього процесу в закладах освіти з навчанням угорською мовою було в центрі уваги засідання українсько-угорської міжвідомчої робочої групи з питань освіти за участю заступника Міністра освіти і науки України Віри Рогової та Державного секретаря Міністерства зовнішньої економіки та закордонних справ Угорщини Оршої Пачаї-Томашіч (24 лютого 2021 року в м. Київ).

Своєю чергою, Верховний комісар у справах національних меншин Організації з безпеки та співробітництва в Європі Кайрат Абдрахманов наголосив на важливості та продовженні співпраці з Міністерством.

«МОН є ключовим нашим партнером і приємно відзначити динаміку розвитку нашої взаємодії. За час співпраці реалізовано пілотний проєкт щодо багатомовної освіти в Україні, розроблено та представлено посібник "Успішні практики багатомовної освіти в Україні"», – сказав він.

Сторони також обговорили низку інших питань щодо продовження співробітництва.

Нагадаємо, Міністр Сергій Шкарлет зазначив, що ключовим завдання 2021 року є продовження реформи “Нова українська школа” та подальше діджиталізація.

За матеріалами Міністерства освіти і науки України

25-03-2021