В Ужгороді стартував триденний круглий стіл щодо забезпечення освітніх прав представників національних меншин

В Ужгороді стартував триденний круглий стіл щодо забезпечення освітніх прав представників національних меншин

У межах робочого візиту заступника Міністра освіти і науки України Віри Рогової в Ужгороді 31 січня відбувся черговий круглий стіл «Освітні права здобувачів освіти національних меншин». Такі заходи присвячено проблематиці задоволення освітніх потреб представників національних меншин, які проживають в Україні, зокрема угорської, румунської, польської, молдовської, проводяться щорічно.

Знаково, що захід проводять у нашій області, де компактно проживає найбільша кількість представників нацменшин. На цьому під час відкриття наголосив Шинкарюк Ігор - заступник голови Закарпатської ОВА.

«Питання, які стосуються національних менших, ворог використовує як фактор дестабілізації в нашому краї та в інших регіонах країни загалом. Ми стежимо й відповідно реагуємо на ці виклики, адже розуміємо всі ризики. Нині ми об’єднані як ніколи, зокрема й у питаннях щодо забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх українців», – зауважив Ігор Шинкарюк.

В умовах війни важливо забезпечувати освітні права, дбаючи й про безпеку та психологічне здоров’я усіх учасників навчального процесу, підкреслила заступниця міністра освіти і науки України Віра Рогова. За її словами, понад 156 тисяч дітей стали внутрішньо переміщеними особами, тож надання якісних освітніх послуг дітям, зокрема й на деокупованих територіях, – це надскладне завдання.

Регіональна освітня політика навіть в умовах воєнного стану здійснюється відповідно до сучасних потреб та з урахуванням особливостей нашого краю. Як повідомила директорка департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської ОВА Мар’яна Марусинець, йдеться передусім про поліпшення якості освіти, доступу до неї, а також про підвищення ефективності роботи закладів освіти за різними напрямками.

«Виважені та гнучкі підходи до реалізації на місцевому рівні державної політики успішно втілюються завдяки системному програмному підходу», – зазначила Мар’яна Марусинець.

«Всі закарпатці, незалежно від їх етнічної приналежності для нас є однаковими громадянами України. Влада і відповідні структури в області роблять усе можливе для недопущення провокацій. Ми ведемо постійний діалог із усіма представниками нацменшин. Угорці, румуни та інші національності Закарпаття пліч-опліч із українцями боронять нашу державу від російських окупантів. І вони там, щодня ризикуючи життям, виборюють якраз право жити у демократичному суспільстві, де поважають людину, її релігійні та інші погляди…», — зауважив очільник Закарпатської обласної ради Володимир Чубірко.

Під час дискусії виступили директори департаментів освіти і науки Закарпатської, Львівської та Чернівецької обласних військових адміністрацій Мар’яна Марусинець, Олег Паска, Оксана Сакрієр, віцепрезидент Національної академії педагогічних наук України Олег Топузов, президент Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ Ільдіко Орос, директор Ужгородської загальноосвітньої школи № 10 імені Дойко Габора Юдіт Кулін, доктор педагогічних наук, член-кореспондент НАПН України Тамара Пушкарьова, науковий керівник експерименту «Європейська інтегрована модель школи з угорською мовою навчання» (Інститут модернізації змісту освіти), директор Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Ярослав Сивохоп.

Під час виступу Віра Рогова зауважила, що Україна повною мірою виконує положення Конституції із забезпечення можливостей представникам національних меншин вчитися у системі загальної середньої освіти рідною мовою, вивчати її, відповідні міжнародні зобов’язання. Це питання досі актуальне і зараз, незважаючи на повномасштабну агресію російської федерації.

Держава, Міністерство освіти і науки, органи управління освітою за сприяння військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування дбають про необхідне кадрове, науково-методичне забезпечення вивчення мов національних меншин, готують педагогічних працівників та створюють умови для підвищення їхньої кваліфікації, друкують підручники для учнів. Особливу увагу надають оволодінню державною мовою як учнів, так і вчителів, які працюють у закладах із класами з навчанням мовами національних меншин.

За останні 2 роки затверджено низку нових модельних програм з української мови та мов національних меншин для 5-9 класів шкіл. У межах підтримуваного Європейським Союзом та Урядом Фінляндії проєкту «Навчаємось разом» розроблено мобільний додаток для вивчення державної мови, онлайн-курси з української мови для вчителів-предметників.

До круглого столу також долучилися Ужгородський міський голова Богдан Андріїв, директори профільних департаментів Львівської та Чернівецької ОВА, представники обласного управління Державної служби якості освіти та керівники закладів вищої і загальної середньої освіти.

Учасники заходів відвідали Ужгородську загальноосвітню школу № 10 імені Дойко Габора із класами з навчанням угорською мовою, спеціалізовану загальноосвітню школу № 4 з поглибленим вивченням словацької мови. 1 та 2 лютого програма заходів передбачає зустрічі з освітянами та керівниками органів місцевого самоврядування Солотвинської селищної та Берегівської міської територіальних громад.

За матеріалами Закарпатської ОВА

 

31-01-2023