«Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації

«Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Добірка ігор, вправ та цікавих ідей, які можна використати впродовж шістнадцятого тижня у Новій українській школі.

Уже по закінченню шістнадцятого навчального тижня першачки зможуть розказати багато цікавого про українські зимові традиції та їхні особливості. Адже відповідно до Модельної навчальної програми цей тиждень присвячений зимовим святам.

Уже зовсім скоро дітлахи знатимуть назви та зможуть розпізнавати символи зимових свят. Учні попрактикуються у співах колядок та щедрівок, прикрашатимуть приміщення та власноруч виготовлятимуть святкові подарунки. Крім того, діти мають засвоїти правила безпечної поведінки під час святкування та дізнатися про основи екологічного підходу щодо зимових святкувань.

Найяскравіші зимові свята (Новий рік та Різдво) припали на канікули. Тож учні зможуть поєднати навчання з аналізом власного досвіду святкування.

Вікторина «Що ти знаєш про зимові свята»

Першачки вже знають про такі свята, як Новий рік та Різдво. Зіграйте з ними у вікторину, запитавши, що саме їм відомо. Допомагайте дітлахам, запитуючи їх:

  • Як ви гадаєте, свято – це що?
  • Що відчуває людина під час свята?
  • А що відчуваєте зараз ви?
  • Які свята ви знаєте?
  • А які зимові свята ви знаєте?
  • Яке ваше найулюбленіше свято?

Вправа «Святкові міми»

Об’єднайте учнів у групи та поясніть їм, хто такі міми. Кожна група має рухами та мімікою показати якесь свято, а інші діти повинні вгадати, що це за свято.

Також варто розповісти першачкам  про символи зимових свят. Для початку поясніть, що таке символ. Попросіть учнів розповісти, що вони знають про символи зимових свят в Україні. Розкажіть, як в інших країнах святкують  Новий рік та Різдво.

Загадки про зимові свята

Загадки допоможуть не просто дізнатися про зимові свята, а й розвивати фантазію та увагу дітей. Крім того, учні зможуть розширити свій емоційний інтелект і навчитися працювати у команді.

Спробуйте додати до відгадування загадок трохи інтерактивності. Розкажіть загадку одному з учнів. Потім попросіть дитину показати мімікою і жестами, що у неї асоціюється зі змістом загадки та відповіддю до неї.

Цей святий вночі прийде,
Подарунки покладе.
В грудні зустрічі чекай...
Звуть святого...
(Миколай)

Висока до самої стелі –
Зелена, струнка, чепурна.
Один раз на рік до оселі
Приходить щоразу вона.
(Новорічна ялинка)

Через гори і долини
Поспішав він до ялинки.
І зробив чималий крок –
Хто це, діти?
(Дід Мороз)

Він у дім приносить подарунки,
На склі малює візерунки,
Річки заковує у лід,
Як зветься цей казковий дід?
(Дід Мороз)

З неба падають сніжинки,
Люди всі несуть ялинки.
Рік старий кудись утік –
Так приходить…
(Новий рік)

Виготовлення святкових подарунків для рідних

Діти обожнюють подарунки. Поясніть їм, що  подарунки приємно не тільки отримувати, а й дарувати. Уявіть, як учням буде цікаво власноруч зробити подарунок для своїх рідних! Чудовим презентом до зимових свят стануть об’ємні паперові сніжинки. Їх можна зробити досить легко та без зайвих витрат.

Жива чи штучна ялинка: як відчути атмосферу свята і не зашкодити живій природі

Навчайте першачків дбати про живу природу. Розгляньте кілька цікавих способів створення новорічної ялинки без шкоди для довкілля. Запропонуйте дітям зробити одну з таких ялинок у класі  або реалізувати це вдома, разом із батьками.

Жива ялинка у горщику:

Паперова ялинка:

Ялинка з книг:

Ялинка з новорічного дощику:

Запитайте в учнів, яка ялинка їм найбільше подобається та чому. Нехай діти висловлять власну думку щодо того, чому варто берегти та охороняти навколишнє середовище.

Гра «Різдвяний стіл»

Першачки ще маленькі й не надто цікавляться приготуванням страв, особливо святкових. Але їм буде корисно взяти участь у «приготуванні» різдвяної вечері.

Розкажіть дітям про народну традицію готувати на Святвечір (6 січня) 12 пісних страв. Учні мають зрозуміти значення Святої Вечері та що таке пісні страви. Поясніть, що обов’язковими атрибутами святкового столу є кутя та узвар. Інші 10 пісних страв обираються господарями на власний розсуд.

Зіграйте з дітьми у гру. Підготуйте для них картки із зображеннями (або назвами) інгредієнтів, з яких готують страви. Об’єднайте клас у групи, які складатимуться із двох гостей та двох гостинних господарів. Гості мають назвати кілька страв, а господарі – обрати потрібні інгредієнти для приготування їжі. Потім кожна із груп спільно «готує» страви.

Після цього діти діляться враженнями, розповідають, які з 12 пісних страв вони куштували і які полюбляють найбільше.

Вірші про зимові свята

Робота з віршами дуже корисна для всебічного розвитку дітей. Можна задіяти кілька способів навчання:

  • зачитайте вірш, а хтось із дітей нехай перекаже його зміст власними словами;
  • запропонуйте дітям по черзі малювати на дошці те, що у них асоціюється зі змістом кожного рядка вірша;
  • нехай учні вивчать напам’ять по декілька рядків одного з віршів та разом розкажуть його.

Ой летять сніжинки

Ой, летять, летять сніжинки
На будинки, на ялинки,
На дороги, на поля –
Біла-біла вся земля!
Сніг лапатий, сніговій…
Здрастуй, свято – Рік Новий!
Вийшов Дід Мороз з хатинки,
Зупинивсь біля ялинки,
Нас чекає на сніжку
В срібно-білім кожушку.
У вогнях ялинка сяє,
А Снігуронька співає:
– Люба зимонько-зима!
Веселіш, як ти, нема!
(Г. Бойко)

Танцювали зайчики

Танцювали зайчики у гайку,
На сніжку біленькому, на сніжку.
Вибивали лапками гопака,
Хоч мела хурделиця
Ще й яка.
Гарно побігайчики
Стриб та скік –
Зустрічали зайчики
Новий Рік.
(Л. Куліш-Зіньків)

Святвечір

На столі – свята вечеря.
Вся родина – за столом.
Відчиняє ангел двері
Позолоченим крилом.
Благу вість нам сповіщає
Про народження Христа.
В хаті свято розцвітає,
Гріє душу доброта.
Пахне сіном і кутею.
Сяє зірка. Сніг скрипить.
І колядка над землею
З білим ангелом летить
(Н. Гуменюк)

Дідух

Сніг всміхається – Різдво.
Я радію й тато.
Несемо ми з ним удвох
Дідуха до хати.
Наш дідух – із жита сніп.
Зв’язаний з обжинків.
Є він в хаті – буде хліб,
Будуть добрі вчинки.
(В. Слапчук)

Гра «Як я проведу моє улюблене свято»

Попросіть дітей уявити, що вони вже геть дорослі та збираються святкувати якесь із зимових свят. Дайте завдання детально описати все, що учні робили б у такій ситуації.

Орієнтовні питання:

  • Коли відзначається свято?
  • Як би ви вбралися?
  • З ким би ви святкували?
  • Де б ви святкували?
  • Які страви б ви готували?
  • Які б подарунки ви дарували, а які б хотіли отримати?

Корисні матеріали до шістнадцятого тижня НУШ із Бібліотеки «На Урок»

Тема: Стіна слів до теми «Зимові свята» 
Автор: Попач Оксана Василівна
Про матеріал: Стіна слів «Зимові свята» допоможе ефективно  організувати роботу над розвитком мовлення, працювати над орфографічною грамотністю, робити усний звуковий аналіз слів тощо. Стіну слів можна використати як елементи лепбуку.


Тема: Розтяжка-напис до теми «Зимові свята» – 16 тиждень НУШ
Автор: Руденко Анна Сергіївна
Про матеріал: Пропонуємо зробити розтяжку-напис до теми «Зимові свята» – 16 тиждень НУШ. Кожна буква вміщена на аркуші А4 у форматі jpg. Для зручності друку додано текстові документи у розмірах А4 і А5. Матеріали можна роздрукувати і розмістити у класній кімнаті.


Тема: Мої зимові відкриття. 1 клас НУШ 
Автор: Рак Анна Олександрівна
Про матеріал: Конспект уроку «Музичне мистецтво» для першого класу НУШ за підручником Н. А. Лемєшевої. Розробка допоможе успішно провести урок, зацікавити дітей мистецтвом, виховувати в учнів любов до культури та музики.

За матеріалами сайту Нова українська школа