Парти в НУШ: чому важлива мобільність

Парти в НУШ: чому важлива мобільність

Нова українська школа передбачає нові парти – легкі та мобільні. Проєкт “Дружня школа” розповідає, чому важливо змінювати їх розташування та які варіанти пасуватимуть для різних видів робіт.

40 років тому американський професор Роберт Соммер сказав: “Філософія вчителя відображається в облаштуванні його класу. Розміщення парт і стільців має відповідати певним освітнім цілям. Немає ідеального розміщення парт для всіх видів діяльності”.

А дослідження четвертого класу у Німеччині  (Marx, Fuhrer & Hartig, 1999) оцінило, як різне розташування парт впливає на допитливість учнів. Виявилося, що більше запитань діти ставили, коли сиділи у півколі, а не в рядах. У обох випадках виявилися зони більшої активності: ті, хто сиділи ближче до центру, ставили за урок більше запитань.

Тож дослідники зробили висновок, що розташування парт півколом у молодшій школі може давати рівні можливості для кожного. Але коли йдеться про залученість учнів – не можна забувати про важливість особистості вчителя та його стиль викладання.

ЯК ЕФЕКТИВНО РОЗСТАВИТИ ПАРТИ ДЛЯ РІЗНИХ ЦІЛЕЙ

1. Ряди

Парти в НУШ: чому важлива мобільність

Найкраще для:

  • Індивідуальної роботи та контрольних. Учні сконцентровані на роботі за партою, на дошці й на вчителі. Учитель може контролювати весь клас.

Мінуси:

Учням складно взаємодіяти. Єдиний зручний партнер для роботи буде – сусід по парті. Учителю доведеться готувати більше роздаткових матеріалів (порівняно з роботою учнів у групах на 4-8 осіб).

2. Підкова

Найкраще для:

  • Дискусій у великих групах. Учні можуть бачити того, хто говорить, і вступати в діалог очі-в-очі. Годиться для практичного заняття, яке потребує презентації вчителя перед роботою учнів. Учитель має доступ до всіх парт і може наглядати за роботою та поведінкою.

Мінуси:

  • Таке розташування забирає багато місця.
  • Шум. Голоси всіх учнів будуть спрямовані до центру класу.
  • Не підходить для дискусій у малих групах, але діти можуть сідати в групи в центрі кімнати (тільки на стільцях, не пересуваючи парт).
  • Немає простору між партами – тому до центру класу доведеться проходити довго.

3. Перпендикулярні ряди

Найкраще для:

  • Дебатів. Поділіть учнів на дві команди, нехай обговорять ідеї на підтримку своєї позиції і повертаються за парти. Запитуйте учнів зигзагом вниз по рядах. Спершу з одного ряду, потім – з іншого.
  • Вчительської підтримки. За такого розташування вчитель має безперешкодний доступ до парти кожного учня.

Мінуси:

Мобільність. Довгі ряди заважають вільно пересуватися. Це треба врахувати для дітей з інвалідністю.

4. Конференція

Найкраще для:

  • Важливих дискусій. Можна запропонувати учням уявити, що вони – група лідерів світу, яка вирішує на конференції глобальне питання. Роздаткові матеріали можна розмістити в центрі.

Мінуси:

  • Не підходить для маленьких дітей. Інколи їм важко спілкуватися через велику відстань або дотягнутися до матеріалів у центрі.
  • Вчителю важко привернути увагу, бо всі учні повернуті в різні сторони.
  • Балакучим учням може бути важко сконцентруватися на роботі.

5. Коло

Найкраще для:

  • Дискусії для всього класу, де немає головного дискутанта. Усі учні бачать одне одного.
  • У центрі класу багато простору, який можна використати, щоб показати досліди.

Мінуси:

  • Той, хто буде виступати в центрі кола, – завжди буде стояти до когось спиною.
  • До центру кола важко дістатися – учням доведеться совати парти або перелазити через/попід них.

За матеріалами сайту Нова українська школа