Вчитися по-новому: цікаво, складно, реально: Нова українська школа в дії

Вчитися по-новому: цікаво, складно, реально: Нова українська школа в дії

Як відомо, з метою підготовки до реалізації з 1 вересня 2018 року Концепції «Нова українська школа» чотири заклади загальної середньої освіти Закарпаття беруть участь у проекті з упровадження нового державного стандарту початкової освіти. Навчання за тематичними тижнями, нові форми і прийоми роботи, підходи і вимоги до організації освітнього процесу – далеко не повний перелік змін, що доводиться апробувати як учням експериментальних 1 класів, так і їхнім педагогам. 

Щоб пояснити, якою буде Нова українська школа, як будуть навчатися наші діти, і при цьому розвіяти скептизм тих, хто не вірить в успіх реформ в освітній галузі, департамент освіти і науки облдержадміністрації разом із Закарпатським інститутом післядипломної педагогічної освіти розпочинає публікувати матеріали про шкільні будні учасників експерименту. 
Зокрема, останній тиждень, з 27 листопада по 1 грудня, пілотні класи працювали за модельною програмою «Пригоди крапельки». Щоденно проводилися ранкові зустрічі з різноманітними вправами: «Знайомство з краплиною води», «Комплімент краплинці», «Пояснення змісту прислів'я – Вода камінь точить», «Вода і твоє здоров'я». Актуальність теми тижня в тому, що діти мали зрозуміти необхідність збереження води. Для реалізації зазначеного учнів вчили розпізнавати і називати водойми та стани води, знайомили з процесом колообігу води в природі тощо. Набуті знання вони систематизували, виконуючи вправу «Де живе вода», відгадуючи загадки та граючи в гру «Де сховалась краплинка?», представляючи інформацію графічно та письмово. 

Упродовж тижня в математичному блоці розглядали склад числа 9, обчислювали математичні вирази та порівнювали числа в межах 9. 
На розвиток комунікативного мовлення спрямовано було виконання таких форм роботи як сприймання на слух художніх текстів, обговорення їх змісту в кріслі автора та складання казки про мандрівку крапельки. При цьому першокласники передавали своє уявлення про почуте через ілюстрації (легенда «Дністер») і в такий спосіб збагачувалися естетично. Виробленню навичок усного мовлення сприяло й обговорення принесених учнями фотографій, що ілюстрували їхні подорожі до водойм. У такий спосіб під час занять учні засвоїли тему «Колообіг води в природі». Урізноманітнив засвоєння теми колективний перегляд мультфільму «Вода-непосида» (Леся Вознюк). Тоді як у групах обговорювали і малювали місця нашої планети, де відсутня вода.При опрацюванні теми «Як берегти воду?» учням було запропоновано переглянули мультфільм «Склянка води» і, об’єднавшись в групи, створити пам’ятку «Збережімо воду!».

Школярі працювали в групах в «Чарівній лабораторії», досліджуючи властивості води. Систематизували свої знання, створюючи плакат «Властивості води». Сприймали та обговорювали публіцистичний текст «Вода і твоє здоров'я» Дарії Біди із журналу «Колосок». Пояснювали важливість впливу питної води на живий організм. Під час вивчення теми «Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?» учні досліджували деякі властивості води, в групах проводили досліди; пояснювали, що таке «колообіг води в природі». При цьому переглянули і обговорили мультфільм «Корисні підказки. Вода» (Студія ПЛЮС ПЛЮС). Розв'язували сюжетні задачі, що доводили необхідність для дитини випивати норму води. Складали схеми до задач, вимірювали довжину шлангів для поливу. Розігрували сюжетно-рольову гру «Уявна подорож пустелею», співвідносячи зображення об'єктів природи із відомими в довкіллі, встановлювали відношення порядку розміщення об'єктів на площині, використовуючи математичну лексику, виконували графічний диктант «Корабель пустелі – верблюд». Працюючи з глобусом, пояснювали «Чому Землю називають «блакитною» планетою?»; визначали, де і в яких станах може перебувати вода. Екологічна тематика була висвітлена у вправі «Природа просить допомоги». Виконували графічний диктант, шукаючи дорогу до екологічно чистого джерельця. Діти визначали причини забруднення води, прогнозували наслідки недбайливого ставлення до неї. У групах аналізували за ілюстраціями, як правильно використовувати воду в господарстві, вчилися бути економними, створили знаки-емблеми «Я бережу воду». Систематично впродовж уроків проводилися динамічні паузи, руханки, тематичними були й уроки фізкультури, адже використовувалися рухливі ігри «Струмочок», «Хмаринки і краплинки». 

Підсумковим результатом спільної роботи був лепбук «Пригоди крапельки». Кожен день занять завершувався обміном вражень від почутого та побаченого, під час якого, як це передбачено програмою експерименту, діти ділилися не лише здобутими знаннями і навичками, а й своїми переживаннями та емоціями від колективної та групової роботи.