У новому навчальному році другокласники продовжать знайомитися з навколишнім світом. Вони розвиватимуть ключові компетентності та навчатимуться, граючи у захопливі ігри. І щоб дітям було легше призвичаїтися до нового етапу шкільного життя, Модельна навчальна програма присвячує перший місяць навчання вивченню змін (зверніть увагу, що програма для другого класу починається з 100 сторінки).
Щоб допомогти вам зробити перший навчальний місяць у 2 класі цікавим і динамічним, ми підготували добірку креативних ідей, корисних матеріалів та якісних розробок із Бібліотеки «На Урок».
Розкажіть школярам, що протягом першого місяця НУШ вони будуть вивчати зміни (у природі, навчанні та житті). Швидше за все, діти вже стикалися з такими явищами. А чи замислювалися вони, що означає поняття «зміна»? Щоб з’ясувати це, попросіть учнів кількома словами описати власне розуміння того, що таке «зміни». Діти можуть висувати будь-які думки та версії. Наприклад, це «коли було спекотно, а стало холодно», «коли ми стали вищі та розумніші», «коли ми навчилися виразно читати» тощо).
Для того, щоб учні краще зрозуміли важливість змін для життя людини, запропонуйте їм зіграти у цікаву гру. Для цього попросіть школярів назвати ознаки явищ або предметів, завдяки перетворенню яких ми й розуміємо, що відбуваються зміни. Наприклад, у яблука може змінюватися колір, запах, смак, розмір, маса тощо. Учні мають назвати якомога більше таких ознак (не пов’язуючи їх із конкретними предметами). Також варто обрати учня, який буде записувати відповіді на дошці чи в зошиті.
Після того, як школярі назвуть усі можливі варіанти, дайте їм завдання пов’язати їх із поняттями, які змінилися останнім часом. Наприклад, колір шкіри (за літо вона стає засмаглою), смак яблук та груш (восени вони достигають і стають солодкими), зріст школярів (за літо хлопчики та дівчатка неабияк підросли) тощо. У разі потреби діти можуть намалювати чи зліпити все з пластиліну. Можна навіть організувати виставку дитячої творчості «Наші осінні зміни».
Розкажіть дітям, що зміни відбуваються постійно. І, як не дивно, більшість із них ми навіть не помічаємо. А щоб бути в курсі важливих подій та змін, потрібно бути уважним і мати гарну пам’ять. Тож покажіть другокласникам кілька схожих зображень та попросіть порівняти їх. Дітям потрібно знайти і назвати всі деталі, якими різняться ці малюнки. Також попросіть учнів визначити пору року, зображену на кожній із пар малюнків, і пояснити свою відповідь.
Додаткові запитання:
Додаткові запитання:
Додаткові запитання:
Нагадате дітям, що слідкувати за змінами у природі та нашому житті не лише цікаво, а й корисно. Наприклад, якщо школяр помітив, що сидіння за партою викликає певний дискомфорт, він має терміново розповісти про це вчителю. Можливо, дитина підросла за літо і їй потрібно дібрати зручніше робоче місце.
Також попросіть учнів добре подумати про те, як саме вони змінилися за останній рік. Вони навчилися читати і писати, рахувати і розв'язувати задачі. А хтось, можливо, створювати оріґамі та яскраві малюнки. Тож дайте школярам завдання написати короткого листа (6-8 речень) до своїх рідних чи друзів. У ньому діти мають привітатися та описати, як саме змінилося їхнє життя за рік навчання у школі. Крім того, запропонуйте дітям визначити свої найважливіші досягнення за цей час і проілюструвати їх. Наприклад, якщо учень навчився гарно писати – намалювати зошит і канцелярське приладдя.
Попросіть дітей розповісти про емоції, які вони відчувають, повертаючись за шкільну парту. Запитайте: чи помітили вони якісь зміни у школі чи своєму класі? Можливо, хтось не звернув уваги на нові підручники, хтось – ще не встиг побачити яскраві фото в класному куточку, а хтось – не помітив новий гральний майданчик на шкільному подвір’ї. Але все це так цікаво!
Тож запропонуте дітям уявити себе справжніми ревізорами. Для цього попросіть учнів пройтися класом, шкільними приміщеннями та подвір’ям, звертаючи увагу на будь-які зміни. Учням треба добре пригадати, якою була школа до літніх канікул та зрозуміти, що саме змінилося. Другокласники також мають створити список «новинок» школи та висловити своє ставлення до них. Крім того, попросіть дітей подумати, що ще вони хотіли б змінити у школі та чому.
Запропонуйте другокласникам розв’язати кілька математичних задач, які можуть стосуватися змін у школі. Для того, щоб учням було легше шукати правильні відповіді, запропонуйте їм малювати необхідні умови завдань.
1. Цього навчального року другий клас отримав 21 підручник із предмету «Я досліджую світ». Кожен школяр та вчитель мають отримати по одній книзі. Скільки підручників залишиться про запас, якщо в класі навчається 19 учнів?
Також попросіть дітей пригадати правила поводження з книгою та запитайте про улюблені книги/підручники дітей.
2. Класи молодшої, середньої та старшої школи розташовані в одному приміщенні. У першому класі є дві паралелі (А та Б), а у всіх інших класах – лише одна. Скільки класних приміщень потрібно для учнів молодшої школи (1-4 класи), а скільки для середньої та старшої разом? Скільки кабінетів залишаться вільними, якщо в школі їх усього 14?
3. Минулого року в початковій школі навчалося 76 дітей. Після його завершення всі 19 четвертокласників перейшли до п’ятого класу. Цього року в школі з’явилися 22 першачки, а до інших класів початкової школи (з другого по четвертий) додалося ще по одному учневі. Скільки всього школярів навчається в початковій школі цього року? Це більше чи менше, порівняно з минулим роком?
Попросіть дітей назвати зміни у природі, які зазвичай відбуваються восени. Які з них легко помітити, а які ні? Як зрозуміти, що настала ця золота пора року? Після того, як діти дадуть відповіді на запитання, покажіть їм цікаве відео про осінні зміни у природі.
Після перегляду запитайте в школярів, що нового вони дізналися. Чи замислювалися вони про те, що саме наука може так цікаво пояснювати осінні зміни у природі. Обговоріть із другокласниками моменти, які здалися їм складними або незрозумілими, поясніть їх. Запитайте, чи відвідували діти осінній ліс, якого кольору листя вони там бачили. Які емоції викликає в них різнобарв’я лісу?
А щоб учні поміркували про те, наскільки важливими для нас є осінні зміни, організуйте кілька мовленнєвих активностей. Беручи участь у такій роботі, другокласники продовжать розвивати пам’ять, увагу та креативне мислення.
Весна красна квітами, а осінь – плодами.
Восени і горобець багатий.
Хвали літо, коли осінь прийде.
Як вересніє, то й дощик сіє.
Ходить жовтень по краю та й виганяє птахів із раю.
Листопадовий день, що заячий хвіст.
Попросіть другокласників пояснити прислів’я та приказки. Можливо, діти знають інші висловлювання про осінь.
Розкажіть дітям, що зміни дуже важливі для нашого життя. Адже переживаючи певні перетвореня, ми отримуємо цінні знання та досвід, розвиваємось та вдосконалюємось. Іноді ми можемо впливати на них (змінювати наш одяг, звички, ігри тощо, а іноді – ні (пори року, температуру повітря на вулиці, опади тощо). І не завжди ці зміни можуть приносити радість (наприклад, Миколка обожнює грати у футбол, а взимку це робити дуже складно). Тож запропонуйте дітям подумати, яким би було наше життя без змін. Учні можуть пропонувати будь-які ідеї, головне – щоб їхні висловлювання були аргументовані.
Запитання для обговорення:
Діти можуть розглядати ці твердження з точки зору користі, цікавості чи здорового глузду. Головне – щоб учні зрозуміли, що зміни завжди відбуваються в нашому житті.
Нагадайте школярам, що для досягнення необхідних для нас змін потрібно наполегливо працювати та чітко усвідомлювати мету своєї роботи. Наприклад, щоб навчитися гарно писати, треба постійно вправлятися в каліграфії. Тож запропонуйте дітям створити невеликий перелік змін, які мають відбутися невдовзі. Вони можуть стосуватися навчання, захоплень чи дозвілля другокласників. Головна вимога – зміни мають залежати від дитини.
Після того, як такий список буде сформовано, варто допомогти школярам знайти дієві механізми для втілення змін. Наприклад, щоб у дитини було більше друзів, їй варто шукати спільні інтереси з дітьми. Далі можна поставити мету: зміни мають початися до завершення наступного місяця або початку зими чи нового року. Крім того, варто пояснити дитині, що не завжди зміни відбуваються так, як ми хотіли б. Але це аж ніяк не привід засмучуватись!
Тема: Безпечна поведінка на шкільному подвір’ї (Що змінилося?)
Автор: Семенець Юлія Олександрівна
Про матеріал: Розробка стане у пригоді вчителю під час вивчення теми «Зміни» у 2 класі НУШ. Використовуючи матеріал, педагог зможе зосередити увагу дітей на змінах, які відбулися у школі за літні канікули.
Тема: Вправа «Як змінюється положення Сонця протягом року»
Автор: Новікова Світлана Анатоліївна
Про матеріал: Використовуючи цю розробку, вчитель зможе детально розказати школярам про зв’язок руху Сонця та сезонних змін у природі.
Тема: Презентація розтяжка слів «Зміни» 2 клас НУШ
Автор: Кириченко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Матеріал стане в пригоді вчителю під час проведення занять упродовж першого місяця навчання другого класу НУШ.
За матеріалами сайту На урок