пл. Народна, 4, м. Ужгород, Закарпатська обл., 88008
depon@carpathia.gov.ua

Матеріали для пілотних класів НУШ – що змінюється й на чому будуть акцентувати

Матеріали для пілотних класів НУШ – що змінюється й на чому будуть акцентувати

Яких посібників, зошитів і методичної підтримки чекати вчителям і учням пілотних 4-х класів? Що змінилося у підходах до створення навчальних матеріалів?

Про це “Нова українська школа” дізналася в розробників матеріалів.

МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА ГАЛУЗЬ

Розповідає Ірина Старагіна:

  • Підсилена авторська група. Ми сподіваємося, що пілот продовжать й інтегрований курс пілотуватимуть у базовій школі. Наше завдання в 4 класі – врахувати досвід і забезпечити наступність. Якщо раніше матеріали розробляли фахівці початкової школи, то зараз долучився фахівець базової освіти Андрій Панченков, який допоможе в цій справі.
  • Продовження роботи з медіаскладником. І в другому, і в третьому класі ми досліджували медіа – робили аналіз реклами й мультфільмів. Є запит на перевірку інформації і надійності джерел.
  • Робота з граматикою. Коли вчителі скаржилися, що не бачать системи в роботі з граматикою, я запевняла, що система є, але не така звична, як за старою методикою. У 4 класі ми звертаємо увагу на частини мови.

Традиційно робота з частинами мови починалася рано і вважалося, що знання про те, що є іменники, прикметники і дієслова – полегшують роботу. Але діти не розуміють, що за цим усім стоїть.

Суть нового підходу: показати дітям, за якими ознаками слова об’єднуються в частини мови. Тому спершу ми говоримо тільки про лексичні групи: слова-назви предметів, слова-назви дій, слова-назви ознак. У 4 класі, після того, як діти знають, що таке граматичне й лексичне значення – ми спробуємо провести спостереження за поведінкою слів у мовленні й відкрити для себе частини мови. Для цього потрібні інші завдання, які вимагають дослідження й уваги не лише до лексичного значення “предмет”, “дія”, “ознака”, а як слово взаємодіє з іншими.

Традиційна методика віддає таке дослідження на відкуп вченим, а дітям пропонує лише результати. Ми ж намагаємося дослідницьку лабораторію розгортати в класі. Коли діти роблять висновки на основі того, що самі дослідили – підвищується мотивація до навчання, розвивається наукове мислення, з’являється розуміння, що мова змінюється.

  • Підтримка видавництва. Раніше ми самотужки оформлювали матеріали й виставляли їх на фейсбуці або на сайті МОН, і вчителям було важко друкувати ці всі матеріали. Це була їхня основна скарга. Нарешті нас підтримало видавництво “Генеза” і вчителі-пілотники безплатно отримають не тільки електронний формат модуля з додатком, а й повноцінний робочий зошит для кожної дитини. На вересень надіслати в школи зошити не встигнуть, тому перший буде в електронному форматі. А з жовтня й до кінця року будуть друковані.

Залишається дилема з методичними порадами, які раніше були в модулях в онлайн-форматі. Будемо радитися з учителями, і якщо необхідний старий формат, то ми готові його надати – він розробляється.

  • Темпи надходження матеріалів. Якщо минулого року ми тиждень у тиждень давали новий модуль, то зараз до кінця серпня маємо надати видавництву жовтневий модуль.
  • Ретельніша робота зі Стандартом. Ми почали більше вчитуватися. Якщо в другому й на початку третього класу ми більше виходили зі свого попереднього досвіду розгортання матеріалу, то поступово ми стали більш цілеспрямовано вибудовувати завдання на досягнення обов’язкових результатів зі Стандарту початкової освіти.
  • Нові акценти. Я, як розробниця Стандарту базової школи, розумію, що не доопрацьовано й на що треба звернути більше уваги:

1. Робота з різними джерелами інформації. Хоча в Стандарті заявлено, що дитина вміє опрацьовувати інформацію з різних джерел, але рідко були завдання, де дитина могла і прочитати, і прослухати відеофрагмент, і подивитися картину, і з різних джерел отримати інформацію для обговорення якогось питання. У вересні й на початку жовтня вже будуть тексти з різних джерел: і медіатексти, і художні, і науково-популярні. У межах однієї проблематики дитина має виокремити інформацію з різних текстів і висвітлити в невеличкому висловлюванні.

2. Робота з аргументами. Від дітей завжди вимагали аргументувати відповідь, але ніколи не наполягали, щоб аргументів було кілька. Тепер має бути пошук кількох аргументів, і потрібно розвивати вміння враховувати контраргументи. У завданнях це послідовно реалізується.

3. Творче опрацювання текстів. У Стандарті зазначено, що учень “творчо читає”. Ми хочемо більше на цьому акцентувати – щоби дитина ставала співавтором, робила інтерпретації тексту. Розповідь, про що текст, – це вже база, на якій треба будувати нові вміння.

4. Дослідження мовлення. У Стандарті зазначено, що дитина вирізняє ознаки власного мовлення. Це дуже важлива річ. Щоби бути вільним у мовленні, контролювати і збагачувати його, треба розуміти, яке воно, які твої улюблені слова й речення. А речень більше питальних чи окличних? Здається, дрібниця, але коли діти почнуть досліджувати такі речі, є шанси, що вони зацікавляться мовленням так само, як часто цікавляться власною фігурою. Щоправда, фігуру ти бачиш, а мовлення потрібно аналізувати.

Якщо подивитися на завдання попередніх років, то таких, щоб учні могли впізнати свій текст серед інших через кілька днів, – не було. Індивідуальний стиль мовлення стає важливим у 4 класі. Під час ознайомлення дітей із частинами мови, коли вони відкриватимуть, що є прикметники, іменники, ми хочемо дати їм аналізувати власні твори: “Перечитай своє письмове висловлювання й подивися, скільки там прикметників і дієслів”. Так будемо зацікавлювати дітей вивченням граматики, бо в традиційній методиці діти знають усе, але навіщо, як ці знання впливають на мовлення – не думалося.

А через дослідження власного мовленням можна досліджувати мову загалом.

МИСТЕЦТВО

Розповідає Галина Кізілова:

  • Особливості. Предмет є практико-орієнтованим. Теорія – другорядний компонент. Ніхто не вимагає, щоби діти знали всі визначення, які згадуються, але не бачу нічого поганого в тому, що вони почують термін “реставрація” чи “діаспора”. Хтось забуде, а хтось запам’ятає.

Сучасні діти не слабші, просто змінилися акценти: вони легше опановують цифрові технології і їх набагато більше за попередні покоління цікавить дизайн, бо він пов’язаний із соцмережами й підприємницькою діяльністю. Тому, крім основних академічних моментів, у нас акцент на хорошому дизайні.

  • Формат матеріалів. Вчителі отримають електронний варіант підручника. Для кожного учня на урок буде аркуш А4. На одній стороні буде теорія і практичні завдання з поясненнями з образотворчого мистецтва, а на звороті – з музичного мистецтва. Зараз готові матеріали на чверть: вісім уроків повністю опрацьовані й відредаговані. Залишився друк.
  • Якщо практичні завдання передбачатимуть роботу з фарбами або потребуватимуть додаткової робочої площі, то дітям буде роздано ще один аркуш. Це будуть матеріали, де, за потреби, є шаблон або легкий ескіз.
  • До кожного уроку вчителі отримають презентацію. Там буде додатковий візуальний матеріал. Скажімо, якщо на уроці згадується якийсь художник, у презентації буде більше інформації про нього і його картини. Усе з гіперпосиланнями.
  • Форма роботи буде й ігрова, і закріплювальна. Десь будуть кросворд, ребус, завдання щось домалювати – усе те, що покликано закріпити навички.
  • Зміст матеріалів. Учні розглянуть усі види мистецтва. У нас немає одноманітності в подачі: не буде такого, що діти постійно тільки ліплять. Ми ще матимемо зустріч з учителями, де зможемо все докладно пояснити.

Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ

Розповідає Олександра Козак:

  • Особливості підготовки. В основу інтегрованого курсу ЯДС покладено тематичний принцип. Теми обиралися на початку другого циклу навчання, виходячи із запиту учнів та вчителів. Цього року теми трохи відкоригували, зважаючи на зміст та очікувані результати типової освітньої програми.
  • Матеріали. Спільно з видавництвом “Світич” авторський колектив підготував навчальний посібник. На перший семестр матеріали повністю готові й зверстані, видавництво віддало в друк. Ми вже почали працювати над матеріалами другого семестру. Також невдовзі педагогам буде представлено модельну навчальну програму на 4 клас. Упродовж року очікується методична підтримка на сайті видавництва.
  • Цілі. У 4 класі мусимо систематизувати все, що вчили з дітьми впродовж попередніх трьох років, і вийти на більш високий рівень. Рубрика “Досліджуємо разом” була в 3 класі, але і в 4-му раз на місяць будуть дослідницькі експерименти. Усього за рік їх буде девять.

Нашим завданням було передивитися ще раз і проаналізувати, яких очікуваних результатів ми досягли в 3 класі, щоби нічого не втратити й не загубити. Це було найважливішим кроком.

ІНФОРМАТИКА

Розповідає Оксана Пасічник:

Пілотні матеріали ще в роботі. Точно буде електронний варіант, друкований ми не практикували й раніше.

Матеріали виходитимуть за місяцями, можливо, навіть більшими блоками.

МАТЕМАТИКА

Відомо, що розробляються тематичні роботи, спрямовані на формування й оцінювання математичної грамотності з урахуванням узгодженої загальної тематики.

Рекомендовані до роботи підручники O. Гісь, І. Філяк (видавництва “Ранок”, видана у 2018) або підручники інших авторів, які вчителі використовували в попередні роки.

За матеріалами сайту Нова українська школа